'Er is plaats voor specialisten op de markt'

KAPELLE-OP-DEN-BOS (tijd) - 'Paté is de specialiteit van Sanpareil, en dat zal zo blijven. Er is plaats op de markt voor bedrijven die zich specialiseren in een exclusief kwaliteitsproduct. Zeker in de voeding staan we opnieuw aan het begin van een periode waarin de consument meer belang hecht aan de kwaliteit en de smaak dan aan de prijs'. Dit verklaart Johan Noyen van de Gentse firma Vleeswaren Noyen. Samen met zijn broer Peter Noyen en Dirk Peeters is hij de nieuwe eigenaar van de patéproducent Sanpareil uit Kapelle-op-den-Bos.Bewogen, dat is het minste wat je kan zeggen over de geschiedenis van Sanpareil. De onderneming werd in 1960 opgericht door de families Peeters en Wauters. Zij specialiseert zich in de productie van paté, bereid volgens een artisanale receptuur. In de jaren tachtig groeien de uitvoer en de leveringen aan buitenlandse distributieketens in een heel snel tempo. In 1988 verkopen de twee families Sanpareil aan Nestlé, dat op die manier zijn vleeswarendivisie Herta denkt te verstevigen.