Ernstige overkapaciteit in de maak op Europese monovolumemarkt

De Duitse pers meldde onlangs dat Volkswagen en Ford de kosten- en winstscenario's van hun monovolumeprojekt in Portugal (Palmela) grondig gingen herzien. De konstrukteurs hadden gehoopt om tegen 1997 jaarlijks 180.000 stuks van hun nieuw monovolumemodel te kunnen produceren. Een erg stoutmoedige voorspelling, vermits de Europeanen vorig jaar in totaal ruw geschat slechts 150.000 monovolumewagens kochten. Het aantal merken dat de koek onder elkaar moet verdelen, wordt overigens almaar groter. In '94 kregen gevestigde waarden als Renault (Espace), Chrysler (Voyager), Pontiac (Trans Sport) en Nissan (Serena) het gezelschap van namen als Peugeot (806), Citroën (Evasion) en Fiat (Ulysse). 'IN HET RECENTERE verleden steeg de Europese vraag naar monovolumevoertuigen jaarlijks gemiddeld met 30 procent', schat Daniel Rebbi, marketingdirekteur bij importeur Renault België-Luxemburg. 'Ook tijdens recessies bleef de groei sterk. Wij vermoeden dat de vraag verder zal toenemen, maar dan wel tegen een trager tempo. Als er niets abnormaals gebeurt, moeten er over een jaar of drie pakweg 250.000 monovolume-auto's in Europa verkocht worden.'