'Ethisch Comité' van GB Lex geeft verzekerde comfortgevoel

OUDERGEM (tijd) - 'De beslissing van rechtsbijstandverzekeraar GB Lex om een 'ethisch comité' op te richten dat bepaalde geschillen tussen de maatschappij en haar klanten moet beslechten, is niet bedoeld als commercieel verkoopsargument. Het bestaan van dit comité moet de verzekerde wel een comfortgevoel bezorgen. Ook al was er geen enkel geschil, dan nog zou het ethisch comité blijven bestaan, als een ultieme garantie'.Dat zegt André Froidmont, directeur van GB Lex in een gesprek met de redactie. De oprichting van het ethisch comité is een primeur voor ons land en zelfs voor Europa. GB Lex is een dochterbedrijf van de Groep Royale Belge. Sinds 1990 geldt in ons land een bijzondere wetgeving die waterdichte beschotten eist tussen een rechtsbijstandverzekeraar en de andere verzekeringsmaatschappijen die eventueel van de groep deel uitmaken. Terwijl andere verzekeraars de afdeling rechtsbijstand binnen de eigen muren hielden, koos Royale Belge net als een aantal andere verzekeringsgroepen voor de oprichting van een aparte gespecialiseerde rechtsbijstandmaatschappij. GB Lex beheert zowat 1 miljoen polissen en is daarmee de grootste op de Belgische markt voor ABB. Ongeveer 900.000 polissen zijn eenvoudige polissen zoals de polis rechtsbijstand auto. De overige 100.000 polissen zijn polissen 'Rechtsbijstand privé leven' die een bijna complete dekking geven. Bij GB Lex werken ruim 90 mensen die 50.000 geschillen per jaar behandelen. Slechts een tiental zaken leiden tot betwistingen tussen GB Lex en haar verzekerde waarin de tussenkomst van de Ethische Commissie voortaan mogelijk is.