Ethisch communicerenSerge Mampaey
Er schort wat aan de communicatie van de Belgische beursgenoteerde bedrijven. Omega Pharma waarschuwde maandagavond via een persbericht dat zowel de winst als de omzet in 2002 niet aan de verwachtingen zal voldoen. De verlaging van de prognoses kwam er pas nadat het aandeel in de dagen voordien een kwart van zijn waarde was kwijtgeraakt. Volgens handelaars had Omega Pharma enkele institutionelen tijdens twee investeerdersbijeenkomsten over een mogelijke verlaging van de vooruitzichten getipt. Nochtans ontkende de onderneming vrijdag dat er iets aan de hand was. We hebben geen enkele reden om onze prognoses aan te passen, anders zouden we wel een persbericht sturen, verklaarde een topman van de farmagroep.De week voordien maakten we hetzelfde mee bij Interbrew. De brouwerijgroep uit Leuven had een select clubje analisten lagere winstvooruitzichten doorgebeld. Pas na een scherpe koerscorrectie en gespeculeer in de marktenzalen publiceerde Interbrew een persbericht met de nieuwe prognoses.Met het doorspelen van koersgevoelige informatie aan bevoorrechte investeerders overtreden de genoteerde bedrijven een van de meest fundamentele regels op de beurs: elke belegger heeft dezelfde rechten. Zowel institutionele als particuliere beleggers moeten zich tegelijk over nieuwe ontwikkelingen bij een bedrijf kunnen informeren. De particuliere belegger die pas dinsdag op de hoogte was van de gang van zaken bij Omega Pharma werd benadeeld tegenover de institutionele partijen. Die institutionelen konden dankzij hun voorkennis in de dagen voordien hun stukken tegen betere prijzen aan niets vermoedende beleggers verkopen.Het is onbegrijpelijk wat bedrijven proberen te winnen door selectief met hun communicatie om te springen. Meestal doen ze zichzelf de das om. De georganiseerde lekken of, nog erger, het ontkennen van nieuws dat enkele dagen later wordt bevestigd, schaden de geloofwaardigheid van het management. In tijden waarin de beleggers opgeschrikt zijn door schandalen, gaande van Lernout & Hauspie tot Enron en WorldCom, is de reputatie van de raad van bestuur en de directie van doorslaggevend belang voor de beurskoers.Om misbruiken tegen te gaan, moet in de eerste plaats de beurs strenger optreden. De marktautoriteit is te laks in het terechtwijzen van de genoteerde ondernemingen, haar eigen klanten. Er moet al veel gebeuren voor de beurs een onderzoek opent. Een bestraffing is zeer uitzonderlijk en gaat meestal niet verder dan een schriftelijke berisping.Ten tweede moeten de ondernemers dringend werk maken van een beter communicatiebeleid. Wellicht handelen sommige bedrijfsleiders niet uit slechte wil, maar missen ze een doordachte communicatiestrategie. De genoteerde ondernemingen in Brussel staan voor een uitdaging. Ethisch zakendoen vergt ook correct en ethisch communiceren.