Euro kans of bedreiging voor warenhuizen?

De 300 miljoen Europeanen die op 1 januari overschakelden naar de euro, spendeerden tijdens de kerstdagen meer dan de voorgaande jaren. Dit is de stelling van economen. Zij geloven dat de overschakeling naar de euro de consumenten ertoe heeft aangezet de oude bankbriefjes en munten op te souperen. Volgens een onderzoek van studiebureau Deloitte & Touche was ongeveer 18 procent van de Europeanen van plan meer geld uit te geven aan geschenken. Volgens schattingen van beursmakelaar Exane hadden de 300 miljoen Europeanen in april 2001 180 miljard euro cash geld gespaard buiten het banksysteem. Dit geld is de afgelopen weken in circulatie gekomen. Heel wat briefjes en munten zijn terechtgekomen op bankrekeningen of werden geïnvesteerd in vastgoed, kunst of andere activa. Maar een deel ervan ging volgens economen ongetwijfeld naar algemene aankopen. De stelling wordt bevestigd door de winkeliers zelf. Volgens de Duitse detailhandelsorganisatie HDE is de verkoop tijdens de derde week van december fors gestegen ten opzichte van vorig jaar. De voorspellingen voor de kerstomzet werden door HDE met 4 procent opgetrokken tot bijna 13 miljard euro (25 miljard Duitse mark). De Duitse Kaufhof-winkels boekten naar eigen zeggen in december een uitzonderlijk hoge omzet. Ook in Frankrijk zijn er dezelfde vaststellingen. Volgens Jean-Michel Gallez, hoofd van de Parijse divisie van Galeries Lafayette, zijn de verkopen in december fors gestegen. Hij noemde naast de euro ook het koude weer als reden. Volgens Olivier Rigaudy, financieel directeur van de doe-het-zelfketen Castorama Dubois, is het aantal betalingen in cash gevoelig toegenomen.Dat zou kunnen betekenen dat de omzetcijfers van supermarktketens en warenhuizen in het laatste kwartaal van 2001 beter zullen zijn dan verwacht. Toch waarschuwen economen voor overdreven optimisme. Met de komst van de euro zal het aantal impulsaankopen drastisch verminderen. Ook zal de consument meer aandacht besteden aan de prijs. De vergelijkbaarheid van de prijzen over de landsgrenzen heen zal de prijzenconcurrentie aanwakkeren.Toen Groot-Brittannië in februari 1971 overschakelde naar het decimaal monetair systeem, vielen de detailhandelsverkopen met 3,6 procent terug. Dit was toen de grootste daling in 30 maanden. Voor de terugval werd het verdwijnen van de benchmark als oorzaak aangezien. Als consumenten hun referentiepatroon verliezen, zijn ze voorzichtiger bij hun aankopen. Ook de invoering van de euro op de kapitaalmarkten leidde de eerste maanden van 1999 tot een lagere activiteit op de beursvloeren.De notering op de prijskaartjes van het bedrag in zowel euro als Belgische frank moet het referentiekader doen behouden. C&A besliste deze dubbele affichering zelfs vol te houden tot eind 2002, terwijl de verplichting slechts geldt tot eind februari. Volgens een studie van de Franse supermarktketen Carrefour verwachten klanten dat de grootste ketens hen zullen helpen bij de overschakeling. Zowel Carrefour en Castorama Dubois hebben geïnvesteerd in informatiesystemen en bijkomend personeel om de klant bij te staan bij de overschakeling naar de euro. Of deze investeringen ook winst zullen genereren, is zeer de vraag. PVM