Advertentie
Advertentie

Europese vrachtwagenfabrieken werven weer voorzichtig aan

BRUSSEL (tijd) - Concerns als Scania, Volvo en DAF Trucks zijn best te spreken over hun resultaten van vorig jaar. Zowat alle vrachtwagenkonstrukteurs hebben eerder in de jaren negentig strenge herstruktureringsplannen uitgevoerd, maar vorig jaar werd er in veel fabrieken weer voorzichtig aangeworven. 'Onze reorganizatie ligt al een tijdje achter de rug', vertelt Leif Oestling, algemeen direkteur van het Zweedse Scania. 'Wij verminderden ons personeel over een periode van drie jaar van pakweg 24.000 naar 19.000 mensen. Recente aanwervingen hebben ons bestand weer aangedikt tot circa 20.000 werknemers'. Scania rekruteert niet alleen extra personeel in zijn Zweedse fabriek (Södertälje) maar ook in de produktievestigingen in Nederland (Zwolle) en Frankrijk (Angers). Volgens Oestling, die donderdag het Brusselse bedrijfsvoertuigensalon aandeed, was de groep vorig jaar 'aanzienlijk' winstgevender dan in 1993. 'Op het eind van '93 begon de vrachtwagenverkoop in sommige Europese landen opeens te verbeteren, zodat wij onze produktie konden opvoeren: eind '93 assembleerden onze Europese fabrieken dagelijks 75 tot 80 trucks, een aantal dat nu rond de 150 schommelt. Dit jaar zal de markt zich gunstig blijven ontwikkelen'.