Advertentie
Advertentie

Eurorail zit opnieuw op het juiste spoor

BRUGGE (tijd) - Bombardier Eurorail is de voorbije twee jaar een meer efficiënte onderneming geworden. De kosten werden drastisch verlaagd, het management werd inhoudelijk verstevigd en het produktengamma verruimd waardoor de groep internationaal steviger staat. Dat alles moet het vroegere BN, na de financieel pijnlijke Le Shuttle-ervaring, in staat stellen weer aan te knopen met winst vanaf 1995.Wie de naakte cijfers van de gekonsolideerde rekeningen van 1993 bekijkt, fronst allicht de wenkbrauwen als hij dat hoort. Vorig jaar moest Bombardier Eurorail een verlies, deel van de groep, van 1.020 miljoen fr. inkasseren op een omzet van 22.561 miljoen fr. Dat was dan nog een merkbare verbetering tegenover 1992 toen het tekort 2,5 keer zo hoog lag op vergelijkbare inkomsten. De naweeën van het kontrakt met Eurotunnel voor de pendelrijtuigen, erg hoge financiële kosten en overdreven vaste operationele uitgaven lagen aan de basis van het toch nog zware verlies vorig jaar.