Euroterminal-Roosendaal: waar België en Nederland elkaar vinden

Het industrieterrein bij Roosendaal, de Borchwerf, was gebaat bij een aansluiting met de A17-autoweg, maar vond geen politieke consensus voor het project. De gemeente was verplicht haar huiswerk opnieuw te maken en kwam met een beter plan: de spoorweg die tussen de stad en het industrieterrein liep, zou in een multimodale opzet worden betrokken. Er was interesse van Nederlandse en Belgische specialisten. Trailstar en TRW hadden net hun romance in Combi-Delta beëindigd maar vonden elkaar terug in Roosendaal. Dat grensoverschrijdend karakter zorgde ervoor dat de plannen deels door Interreg werden gesubsidieerd. IN MAART van dit jaar, anderhalf jaar na een eerder moeizame start, verlaadde Euroterminal in Roosendaal de langste trein uit zijn korte geschiedenis. Met 636 meter werd de volledige capaciteit benut. '1994 was zwak', weet Lode de Coster van TRW in Roosendaal. 'Maar 1995 wordt het jaar van de doorbraak. We zijn nu al met 193 procent gegroeid tegenover vorig jaar.' In 1994 werden 2.666 containers overgeslagen. Dit jaar hoopt men in de buurt van de 10.000 uit te komen.