Faubourg Saint-Antoine krijgt nieuwe bestemming

De Parijse wijk Faubourg Saint-Antoine die sedert eeuwen bekend staat voor de productie en de verkoop van meubelen, begint aan een nieuw bestaan. Franse en internationale winkelketens richten zich vandaag op deze winkelas. Eric le Goff van de winkelafdeling van vastgoedspecialist Healey & Baker in Parijs, maakt de balans op van deze recente ontwikkeling. De Rue du Faubourg Saint-Antoine ligt in het oostelijke deel van Parijs (12de arrondissement) tussen de Place de la Bastille en de Place des Nations. In het drukste gedeelte van de winkelas (nabij de Bastille) vinden de jongste maanden aanhoudend transacties plaats. Zowel Franse ketens, Etam, Celio, Sephora, Courir, Jules, Lacoste (binnenkort) en Halle, als buitenlandse groepen, GAP, Old River en Esprit, streken neer op de favoriete locatie.De winkelketens beschouwen Faubourg Saint-Antoine als een opportuniteit voor bijkomende diversificatie die een mogelijkheid biedt de omzetten te verhogen buiten de grote klassieke winkelassen zoals de Boulevard Haussman, de Rivolistraat of de Champs Elysées, zegt Eric Le Goff. Deze omgeving trekt een niet onbelangrijke groep jonge mensen aan. Vooral jonge stellen met kinderen bevolken de wijk, aangetrokken door de prijzen van de huizen die er lager liggen dan in de rest van de stad. Bovendien is de omgeving aangenaam en is de wijk stilaan in. De Rue du Faubourg Saint-Antoine biedt tenslotte een gediversifieerde commerciële mix waarbij handelszaken, bars, restaurants en diensten worden gecombineerd. Men vindt er bijvoorbeeld naast de Bario Latino (bar met een oppervlakte van 3.000 m2) handelszaken uit verschillende sectoren (Ligne Roset, Ambiance Tiffany en Romeo voor interieurinrichting, winkels voor mobiele telefonie, Apache voor kinderen, enz), banken en reisagentschappen. De geschiedenis van Faubourg Saint-Antoine is voornamelijk verbonden met die van de abdij van Saint-Antoine des Champs, opgericht in 1198. Die genoot een opmerkelijke voorrecht: kunstenaars die zich in de wijk vestigden, hadden het recht er te werken voor eigen rekening zonder zich te moeten aansluiten bij een gilde. Gekoppeld aan de belangrijke bestellingen van meubels door adellijke Parijzenaars, leidde dit voorrecht tot een creativiteit en een dynamisme zonder weerga. Vanaf de 17de eeuw vestigden de meest prestigieuze schrijnwerkerijen zich hier. De Franse Revolutie, die de voorrechten van de kunstenaars ophief, gevolgd door de industriële revolutie en de economische crisis die het gevolg was van de twee wereldoorlogen, brachten een ondergang van de industriële activiteiten teweeg. In de 20ste eeuw verloor de wijk beetje bij beetje haar specifieke karakter. Van de glorieperiode blijft vrijwel niets over. Enkel Romeo heeft nog drie boetieks in de onmiddellijke omgeving van de Bastille. De straat heeft wel haar architecturale karakter behouden. De gebouwen zijn opgetrokken in de stijl van de 17de en de 18de eeuw en het merendeel heeft nog steeds een binnenplaats. Met de heropening van de Opera Bastille in 1989 kende de wijk een nieuwe impuls. Fotoagentschappen, publiciteitsagentschappen, architecten en designkantoren hebben de wijk tot een modeligging opgewerkt. In die periode opende ook Sanz Sans er de deuren. Vandaag is dat een klassieker in het Parijse restaurantwezen.Medio de jaren 90 begon de Rue du Faubourg Saint-Antoine de winkelketens te interesseren. Etam was de eerste die de stap deed en vestigde zich in een pand dat zichtbaar is vanop de Place de la Bastille. Die operatie lijkt geslaagd, want de keten plant uitbreiding in de loop van het jaar.De winkelketens hebben zich voornamelijk aan de straatzijde met pare nummers gevestigd. Daar bevinden zich de panden die het meest beantwoorden aan hun behoeften. De gemiddelde huurprijzen zijn gestegen van 5.000 tot 7.000 Fr.fr./gewogen m2/jaar voor oppervlakten van 300 tot 700 m2. Deze prijzen zijn weliswaar lager dan degenen die van toepassing zijn in de Rue de Rivoli (20.000 Fr.fr./m2/jaar). De drempelvergoedingen liggen in een orde van grootte van 60 miljoen frank.Sedert eind vorig jaar, zijn verschillende boetieks in de straat geopend. Zij zijn nog in de opstartfase, bijgevolg kunnen nog geen conclusies worden getrokken. Toch meent Le Goff dat de aantrekkingskracht op het grote publiek voldoende is om nieuwe vestigingen te rechtvaardigen. WB