FedEx: de tijd van massakommunikatie is voorbij

MELSBROEK (tijd) - 'Vrienden van mij en kollega's-marketeers zeggen mij wel eens: 'FedEx, zijn jullie hier nog? Doen jullie nog iets? Wij zien geen advertenties of commercials meer'. Maar zo willen we het. We doen nog nauwelijks aan massakommunikatie. Alle inspanningen zijn gericht op bestaande en potentiële klanten, en daarvoor zijn direct marketing en relatiemarketing het meest aangewezen'. Aan het woord is Pierre-Emmanuel Fobe, de marketingdirekteur Benelux van FedEx.FedEx is de nieuwe naam van het Amerikaanse koerierbedrijf Federal Express, de grootste 'express courier' ter wereld; elke dag levert de onderneming zo'n twee miljoen pakjes af in 187 landen. Federal Express stak in 1984 de oceaan over naar Europa en bood hier acht jaar lang drie diensten aan: interkontinentale zendingen (van Europa naar andere kontinenten), inter-Europese zendingen (van een Europees land naar een ander) en een nationale koerierdienst (binnen de grenzen van één land).