Fiat verder in het defensief

De Italiaanse autoconstructeur Fiat kwam vorige week naar buiten met een winstwaarschuwing na de aanslagen van 11 september. Dat Fiat, net als DaimlerChrysler, als een van de eersten in de problemen komt, hoeft niet te verbazen. Het bedrijf is volop in herstructurering en staat sterk in landen en regios die fors terugvallen.Fiat meldde vorige week dat de bestellingen teruglopen na de aanslagen van 11 september in de VS. De groep denkt de voorspelde bedrijfswinst van 1,1 miljard euro in 2001 niet te kunnen realiseren. Bij Fiat worden zowat alle afdelingen getroffen. Het concern zei dat zowel de vraag naar autos, vrachtwagens als naar uitrustingsgoederen voor de bouw en landbouwsector terugviel. Ook de vooropgestelde vermindering van de schuldenlast tot 3,5 miljard euro zal niet worden gerealiseerd. De omstandigheden zijn immers minder gunstig om bepaalde bedrijfseenheden, zoals onderdelenproducent Magnetti Marelli, van de hand te doen. Fiat vermindert de autoproductie voor het vierde kwartaal met 100.000 eenheden, zowat 15 procent van de geplande productie.Hoewel de totale Europese verkoopcijfers nog niet bekend zijn, is het duidelijk dat Fiat vooral getroffen wordt door een forse terugval in de vraag naar autos op de Italiaanse thuismarkt. De Italiaanse markt was vorig jaar goed voor 42 procent van de omzet van Fiat. De Italiaanse autoverkopen vielen in september terug met 10,9% terwijl de Fiat-verkopen met 17,8% terugvielen. Vermits de bestellingen na 11 september volgens Fiat met naar schatting 35% terugvielen, is de volle impact zelfs nog niet in de cijfers doorgesijpeld. De sterke terugval wordt gedeeltelijk verklaard door de overgang van de oude Brava/Bravo modellen naar de nieuwe Stilo. De Stilo werd op 5 oktober gelanceerd en moet de concurrentie aangaan met de VW Golf, Opel Astra en Peugeot 307. De verwachtingen voor deze nieuwe wagen zijn uitermate hooggespannen, maar op korte termijn zal de impact beperkt blijven. Groei-regiosNaast de grote afhankelijkheid van de Italiaanse markt spelen ook het grote belang van enkele groei-regios in het nadeel van Fiat. In Polen en Turkije, waar Fiat tot de marktleiders behoort, viel de vraag in de eerste helft van dit jaar al met respectievelijk een derde en tweederde terug. In Brazilië, vorig jaar goed voor meer dan 15% van de Fiat-verkopen, werden in de eerste jaarhelft weliswaar nog 38% meer voertuigen verkocht, maar sloeg de situatie om in september met een daling in de verkopen van 12%. Een magere troost voor Fiat is dat het bedrijf nog relatief goed presteert op de Braziliaanse markt. Volkswagen, dat net als Fiat ongeveer 30% van de Braziliaanse markt inpalmt, zag zijn verkopen in september met 31% terugvallen. Belangrijker nog is dat Fiat ook van de forse daling van de Braziliaanse real weinig last heeft. Het bedrijf heeft als een van de eersten een zware herstructurering bij de Braziliaanse dochter doorgevoerd en de import van buitenaf zoveel mogelijk beperkt. Zodoende is 95% van de productiematerialen afkomstig uit Brazilië zelf. Fiat noteert momenteel op het laagste niveau in 15 jaar maar blijft met een koers-winstverhouding van 16 voor 2002 met een premie noteren tegenover de sector. Enkel een solide ommekeer in de resultaten kan deze premie verantwoorden. KW