Fidisco wil aandeel van ten minste 17 procent op leasingmarkt

DIEGEM (tijd) - Leasing wordt in de komende jaren de absolute kernactiviteit van Fidisco. Deze gespecialiseerde financieringsinstelling uit de Almanij-Kredietbank Groep, die morgen haar vijftigste verjaardag viert, werkte in de voorbije maanden aan een vervollediging van het produktengamma en slaat ook internationaal de vleugels uit. In eigen land wil Fidisco op de leasingmarkt een marktaandeel van minstens 17 procent, evenveel als de Kredietbank op de bankmarkt.'Qua produktengamma is Fidisco nu even goed als de concurrenten', zegt Eddy Hartung, sinds gisteren gedelegeerd bestuurder van Fidisco. Hij volgt Karel Plasman op, die 'business development manager' van Visa wordt. Hartung was tot nu toe afdelingsdirecteur leasing. Karel Plasman ziet de voortdurende aanpassing aan nieuwe marktomstandigheden als een rode draad door de geschiedenis van Fidisco lopen. 'Fidisco was oorspronkelijk een financierings- en discontomaatschappij en stapte in 1962 als een van de eerste in België in de leasingmarkt, na een verkennende studiereis van Kredietbank-topman Fernand Collin naar de Verenigde Staten', onderstreept Fidisco-voorzitter Guido Declercq. Kort voordien, in 1959, had Fidisco ook zijn intrede gedaan op de hypotheekmarkt.