Film tonen in stadskankers

Bruxelisatie, het is een fenomeen dat iedereen die regelmatig in Brussel komt wel kent. Ook toeristen die van de geijkte sightseeingpaden afwijken, worden wel eens geconfronteerd met een van de vele absurdistische trekjes die onze hoofdstad telt. We hebben het over de rottende huizen, de architecturaal onlogisch ingepaste gebouwen of de braakliggende terreinen. De jongste jaren doet Brussel echter stevige inspanningen voor stadsvernieuwing met een verbluffend resultaat. Zo verdwenen enkele prangende stadskankers. Op pleintjes waar je voordien een omweg voor maakte, wordt tegenwoordig gezellig geterrast. Ook City Mined, een organisatie die streeft naar verbetering van de levenskwaliteit in de hoofdstad, kijkt met tevredenheid naar al die veranderingen. De Brusselse stadsvernieuwing maakt hun jaarlijkse pleinOPENair haast overbodig: het festival dat plaatsvindt op lelijke of leegstaande terreinen en daarmee de aandacht wil vestigen op problematische verkavelingen in de stad, vindt steeds moeilijker locaties. Toch vinden ook deze (na)zomer vier weekends plaats op probleemsites. De feestelijkheden van pleinOPENair, een mengeling van films, concerten, installaties, diavoorstellingen en rondleidingen op de sites, zijn wellicht de laatste voor de terreinen worden bezet door nieuwbouw: voor elke locatie bevinden de plannen zich in een laatste stadium. Het eerste weekend van pleinOPENair een avond met animatie aan de voet van de Lottotoren is al achter de rug. Maar vrijdag 23 en zondag 24 augustus kunt u het glas heffen op een terrein aan de IJzer, een van de moeilijkste buurten van Brussel. De Belgen van La Dissidence en de Fransmannen van TTC, twee bands die hiphopbeats aan poëzie lijmen, trappen de avond feestelijk af. Zodra de duisternis invalt, programmeert pleinOPENair films. Vrijdag 23 augustus staat de verbluffende mangaparabel Ghost in the Shell (Mamoru Oshii, 1998) op het programma, zaterdag is voor One Week (Buster Keaton, 1920) en Un joli petit coin (Patrick van Antwerpen, 1980) gereserveerd.Het derde weekend van pleinOPENair, vrijdag 6 en 7 september, vindt plaats op de terreinen van het oud militair hospitaal van Elsene, een rommelige plek waar haast geen spoor overblijft van het militaire verleden. Net als aan de IJzer zijn er plannen om op de site kantoorgebouwen neer te poten. Dat is niet per se goed nieuws: in de plaats van het braakliggend terrein komt een doos te staan die s nachts leeg blijft. Zo wordt geen nieuwe impuls aan de omliggende wijk gegeven, maar gaan integendeel de huurprijzen stijgen en loopt de wijk verder leeg. 6 en 7 september kunt u op de terreinen vooralsnog terecht voor concerten van Spook & the Guay, Dread Litoko en Blurt en de films La Estrategia del Caracol (Sergio Cabrera, 1993) en Saudade do futuro (Marie-Clémence & César Paes, 2000). Onderhand traditiegetrouw eindigt pleinOPENair in schoonheid door een tijdelijke impuls te geven aan een erg verlaten buurt. Dit jaar vindt het laatste weekend van het stadsfestival plaats aan Comines-Froissart, een terrein in het hart van de neutrale, haast steriele Europawijk. Met uitzicht op de gerenoveerde Berlaymont, kunt u vrijdag 13 en zaterdag 14 september feesten op de tonen van Les Ogres de Barback, Pakava It en Traktor. Achteraf staan de films Touche pas à la Femme Blanche (Marco Ferreri, 1974) en LIngorgo (Luigi Comencini, 1978) geprogrammeerd. (IS)pleinOPENair23 en 24 augustus en 6, 7, 13 en 14 september (gratis). Concerten starten om 20 uur, films rond 22 uur. Informatie en programma: www.nova-cinema.com.