Fiona Tan en A-Prior

Naar aanleiding van het zopas verschenen achtste nummer van het kunstblad A-Prior valt in MAP-Brussels een mini-presentatie met multiples en een paar installaties te bekijken. Els Dietvorst pakt uit met een grote foto van een geit, die te midden de lege, weggeworpen bierblikjes staat en even naar ons opkijkt. De foto ontstond tijdens de productie van de video Lied voor de prijs van een geit. Hoewel de eerste versie bijzonder documentair oogt, bedoelt Dietvorst haar film zeker niet als objectieve registratie, veeleer als de neerslag van een actieve ontmoeting en wederzijdse kennismaking. Het vertrekpunt is bijna surrealistisch: een kwartet oude mannen uit Sicilië probeert in Brussel een agrarische levensstijl in stand te houden, inclusief het dagelijks uitlaten van de geiten om te grazen. Ook Sven t Jolle werd door A-Prior aangezet tot een apart project. Hij levert cartooneske dagboekschetsen af waarin de iconografie van globale en lokale culturen op een speelse manier wordt geïroniseerd. Activisme op stripformaat.Maar de blikvanger van de nieuwe A-Prior is wel de Nederlandse Fiona Tan. Oorspronkelijk bedoeld ter aanvulling op een zomertentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten (door de nieuwe directie helaas afgevoerd) biedt het nummer een grondige introductie op Fiona Tans veelzijdige oeuvre, waarin ze via film, fotografie of video veelal direct oogcontact nastreeft met mensen van vroeger of van ver weg. Op de recente Documenta bracht ze ons zo behoedzaam nader bij meer dan 200 Berlijnse mensen. In A-Prior staan drie kleine werken, in januari komt een groot retrospectief van haar in De Pont in Tilburg. ECMatrix Art Project Koolmijnenkaai 30-34, Brussel.Nog op vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 september van 14 tot 19 u. Info: 02/414.98.30/31Beelden van eldersNaast het MuHKA en de bekende galeries voor actuele kunst fungeren in het Antwerpse ook diverse initiatieven die uitgaan van de kunstenaars zelf. Het NICC aan de Pourbusstraat is daar het grootste en bekendste van: al enkele jaren zet men daar tentoonstellingen, publicaties en andere manifestaties op en werkt men er via een sociale cel tegelijk aan het sociale statuut van de kunstenaar. Het NICC, een van de zes door de Vlaamse gemeenschap erkende beeldende kunstcentra, staat nu voor nieuwe uitdagingen: verder gaan met de artistieke opdracht en al dan niet internationaliseren; het sociale deel blijven handhaven of niet; de rol van kunstenaars en curatoren verder uitdiepen. De discussie is volop bezig.De grote, maar te dure ruimte aan de Pourbusstraat wordt volgend jaar in elk geval verlaten, maar intussen gaan de activiteiten voort. Een daarvan is FreeSpace, een tentoonstellingsplatform voor one-man-shows. In dit geval is het een vrouw: de Belgisch-Koreaanse Vanessa van Obberghen toont beelden van elders. De beelden haalde ze uit eerdere installaties en projecten van haar (onder meer Waxale en Proximity). Het zouden dus archiefbeelden genoemd kunnen worden, die buiten hun oorspronkelijke context worden getoond. En daar is het Van Obberghen om te doen: ze wil ingaan tegen het fetisjisme dat het Westen koestert ten aanzien van het object of het document. Eens iets een (museum)object of een document geworden is, krijgt het een haast onwrikbaar waarheidsgehalte. Van Obberghen vindt precies dat je met dergelijke beelden totaal nieuwe interpretaties en keuzes kan maken. Hoe ze dat doet, valt in dit korte bestek niet uit te leggen: geïnteresseerden bezoeken FreeSpace en lezen vooral de tekst die ze maakte in de (gratis) brochure bij deze one-woman-show.Vanessa van Obberghen is ook actief in Objectif (), een ander kunstenaarsinitiatief in het Antwerpse. Ook hier worden de komende weken diverse initiatieven aangekondigd, onder meer in het MuHKA en in de eigen ruimte aan de Coquilhatstraat 14 in Antwerpen. Daar is tot 20 oktober een kleine ingreep te zien van Carla Arocha, onder de titel Rover: de ramen van de ruimte werden beplakt met wespachtige figuurtjes. Alle interpretaties zijn toegelaten, al mag u weten dat Arochas werk - ze is biologe van opleiding - draait rond de haast klinische observatie van dat bizarre wezen, dat mens heet, in zijn culturele habitat.MRVanessa van Obberghen in FreeSpace NICC, Pourbusstraat 5, Antwerpen, tot 13 oktober. Open dinsdag zondag 14 tot 18 uur. Info: 03/216.07.71