Advertentie
Advertentie

Fitness op het werk?

Het tijdschrift Fortune publiceerde onlangs voor de vierde keer zijn Top-100 van de aantrekkelijkste bedrijven om voor te werken. Tot het lijstje behoren onder meer Cisco, Continental Airlines, Patagonia, Hewlett Packard, Arthur Andersen, Texas Instruments en Harley Davidson. Alhoewel de dotcom-hysterie met zijn gevecht om talent flink geluwd is en de Amerikaanse economische motor in een lagere versnelling draait, blijken heel wat Amerikaanse bedrijven nog steeds hun personeel als prinsen te behandelen. Van de 100 uitverkoren bedrijven zijn er 26 die in het bedrijf kinderopvang voorzien; 29 die de was van hun werknemers bij de stomerij gaan ophalen en 31 die het recht op een volledig betaalde loopbaanonderbreking ingebouwd hebben. Vorige week berichtten we in de OndernemersTijd over de Belgische vestiging van de chemiereus DuPont de Nemours, omdat het bedrijf was uitgeroepen tot het meest mensvriendelijke van ons land. Het verhaal is minder extreem als bovenstaande Amerikaanse voorbeelden. Toch gaat het ook hier dezelfde kant op. Het terbeschikkingstellen van een fitnessruimte, met bijbehorende diëtiste, bijvoorbeeld. Of een gratis babysit voor werknemers die naar het buitenland moeten. Of een stresslijn, een anoniem telefoonnummer waar werknemers met problemen terecht kunnen. De manager van het bedrijf ging er prat op dat het sinds de bekendmaking van die bekroning sollicitaties regende.Zou u zich niet ongerust beginnen maken? Heeft u het geld niet om uw werknemers zo in de watten te leggen? Zal u dan alle onmisbare jonge talenten aan uw neus voorbij zien gaan? Nee hoor. Want het is zeer de vraag hoe mensvriendelijk dergelijke maatregelen echt zijn. Ze ogen wel plezant. Maar gaat u niet liever met vrienden naar de fitness in plaats van met uw collegas? Is het niet leuker om uw kind eventje bij grootmoeder langs te brengen? Of uw beste vriendin te bellen om uw hart te luchten?Mensvriendelijke initiatieven zijn in vele gevallen vooral bedrijfsvriendelijke initiatieven. Ze willen de grens tussen privé- en professioneel leven slopen. Alles wordt in het werk gesteld om van uw werk uw leven te maken. Je zou het het Microsoft-syndroom kunnen noemen. Het hoofdkwartier van de informaticareus in Seattle lijkt op een versterkte burcht waar werknemers werken, eten, slapen, verliefd worden, sporten, gamen en binnenkort wellicht ook trouwen, kinderen krijgen en sterven. Natuurlijk geldt dit niet voor alle bedrijven uit de Fortune-lijst. Ook bij DuPont de Nemours beseffen ze dat. Werknemers die dat willen, kunnen ook hun eigen fitnesscentrum kiezen.Echte mensvriendelijkheid is namelijk iets helemaal anders. Waar is het echt leuk om te werken? In een bedrijf waar de werknemers de dag beginnen met een goede mop. Waar op tijd en stond de champagne bovengehaald wordt om een verjaardag te vieren. Waar mensen een schouderklopje krijgen als ze goed presteren. En natuurlijk ook goed betaald worden. Maar vooral: waar werknemers op tijd naar huis kunnen als ze horen dat hun kindje met zware koorts in bed ligt.Het slechte nieuws is dat het niet evident is om zo'n bedrijfscultuur in te voeren. Het vergt in de meeste gevallen een drastische mentaliteitswijziging bij uw management.Het goede nieuws is dat mensvriendelijkheid veel goedkoper is dan de installatie van een fitnessruimte. Henk Dheedene