Advertentie
Advertentie

Ford Genk moet een bank vooruit

(tijd) - Dat Ford Genk zijn vaste kosten aanzienlijk moet verlagen, betekent nog niet dat de fabriek veroordeeld is. Door zoveel mogelijk productieactiviteiten uit te besteden kan de onderneming haar vaste kosten verlagen en minder gevoelig worden voor de cycli van haar producten. Als de onderneming weer aansluit bij de betere leerlingen in de Europese klas, kan Ford Genk zijn troeven opnieuw laten gelden, stelt Vic Heylen, automotive consultant bij IMO-Leuven. Genk is Vilvoorde niet.Toen Ford Genk slechts enkele maanden geleden bevestigde dat het bestudeerde welke activiteiten kunnen worden uitbesteed, maar dat er nog niets was beslist, stond het al vast dat een grote afslanking van de fabriek onafwendbaar was. 'Er is een duidelijke trend naar uitbesteding in Europa', vertelt Vic Heylen, 'maar Ford heeft op dat gebied een geweldige achterstand opgelopen.' En die achterstand moet de fabriek nu goedmaken. Als Ford Genk opnieuw tot de beteren in Europa kan worden gerekend, is er al veel bereikt. Het dichtmaken van de kloof met de Japanse en Amerikaanse autobouwers is nog een ander probleem, maar dat is een handicap waarmee elke Europese autobouwer kampt.