Ford Genk wil belangrijke productievestiging in Europa blijven

HASSELT (tijd) - De Ford-directie spaarde gisteren op de persconferentie geen moeite om duidelijk te maken dat het herstructureringsplan bij Ford-Genk, waarbij de eerstkomende twee jaar 2.500 tot 3.000 voltijdse jobs worden geschrapt, van een totaal ander gehalte is dan dat van Renault vorig jaar. 'We blijven geloven in Genk', aldus program operations manager Peter Heller van Ford Europe. 'We investeren 22 miljard frank in de modernisering van de fabriek en de uitbouw van een industriepark voor toeleveranciers vergt een bijkomende investering van 5 miljard. We willen een van de grootste assemblagefabrieken van Europa blijven.''We zijn een van de belangrijkste werkgevers van België en hopen dat ook te blijven. We hebben 12.000 mensen in dienst en van een doemscenario is absoluut geen sprake. Ons herstructureringsplan moet het mogelijk maken in Genk op lange termijn te blijven produceren. Maar daarvoor is wel een aanpassing nodig van het personeelsbestand.' Het was een uiterst voorzichtige Peter Heller, program operations manager van Ford, die gisteren op de persconferentie het herstructureringsplan van de Europese Ford-directie aankondigde. Verwijzingen naar GM en Renault voorspelden niet veel goeds, maar pas na herhaald aandringen werd het 'echte' nieuws, een inkrimping van het personeelsbestand met 20 tot 25 procent, schoorvoetend meegedeeld. De Ford-directie wilde blijkbaar tot elke prijs het Renault-schokeffect vermijden.