Ford snoeit kwart personeel in Noord-Amerika weg

(tijd) - De Amerikaanse autobouwer Ford schrapt 25.000 tot 30.000 jobs in zijn Noord-Amerikaanse vestigingen. Daarmee verdwijnt 26 procent van de productiecapaciteit en tot een kwart van het personeel van Ford in de VS. Investeerders hadden de sanering zien aankomen, maar reageerden opgetogen op de beter dan verwachte kwartaalcijfers die Ford gisteren bekendmaakte.

Ford is de derde grootste autobouwer ter wereld na zijn landgenoot General Motors (GM) en het Japanse Toyota. Maar de groep zit in de problemen op haar thuismarkt. In 1995 had Ford in de VS nog een marktaandeel van 26 procent, maar vorig jaar was dat gedaald naar 18,3 procent. Ford blijft marktaandeel verliezen aan groeiers zoals Toyota. Tegelijk doen de gestegen benzineprijzen steeds meer Amerikanen afzien van de aankoop van een benzineslurpende Explorer of Expedition. En juist die twee zware sport-utility vehicles (SUV's) zijn traditioneel de winstmakers van Ford in de VS.

Het 102 jaar oude Ford past nu zijn productiecapaciteit aan het gedaalde marktaandeel aan. Dat gebeurt in een plan dat 'Way Forward' heet. Gedelegeerd bestuurder Bill Ford kondigde het gisteren aan. Onder het motto 'Way Forward' gaan de komende zes jaar liefst 14 Amerikaanse productievestigingen dicht. Van de Noord-Amerikaanse productiecapaciteit van Ford verdwijnt zo 26 procent, goed voor jaarlijks 1,2 miljoen auto's. De plannen moeten zorgen dat Ford in 2008 in de VS uit de rode cijfers is. Tegen 2010 moeten de jaarlijkse kosten met 6 miljard dollar (4,88 miljard euro) naar beneden.

De markten hielden al een tijdje rekening met de snoeiplannen van Ford. In november vorig jaar kondigde concurrent General Motors (GM) ook al het ontslag van 30.000 medewerkers aan.

De kwartaalcijfers die de sanerende groep gisteren bekendmaakte, waren wel een verrassing. Gisteren liet Ford weten dat het Amerikaanse verlies in het vierde kwartaal jaar op jaar gedaald is van 470 naar 143 miljoen dollar (116,4 miljoen euro). Dat was een stuk beter dan verwacht. Investeerders stuurden het aandeel Ford gisteren 5,32 procent hoger, tot 8,32 dollar.

Genk

In de kwartaalresultaten zit evenwel de opbrengst van de autoverhuurpoot Hertz (1,08 miljard dollar voor belastingen) en een nettowinst van 465 miljoen dollar van de autofinancieringsdochter Ford Credit. Over heel 2005 kwam het verlies van Fords autodivisie in de VS uit op 1,6 miljard dollar.

Ford beklemtoont dat de saneringen enkel impact hebben op de Verenigde Staten en niet op Europa. Ford heeft een autofabriek in Genk, die de gezinswagen Mondeo en binnenkort ook twee nieuwe volumewagens bouwt. De groep schrapte een paar jaar terug al eens 3.000 jobs in Genk, maar werft er nu volop nieuwe (tijdelijke) medewerkers aan. De kwartaalresultaten van Ford of Europe staan dan ook in zwarte cijfers: een winst van 66 miljoen dollar voor belastingen, tegen een verlies van 69 miljoen een jaar eerder.

Ook de Ford-dochter Premier Automotive Group (PAG) is uit de rode cijfers. PAG overkoepelt de Europese luxemerken Land Rover, Jaguar, Aston Martin en Volvo. Er was een kwartaalwinst voor belastingen van 46 miljoen dollar, tegen een verlies van 255 miljoen een jaar eerder. Ford maakt nooit afzonderlijke cijfers bekend over de PAG-merken, maar pompte al miljarden in de redding van het zwaar verlieslatende Jaguar. Volvo daarentegen, dat een grote fabriek in Gent heeft, staat bekend als de winstmaker van de groep. De Gentse Volvo-fabriek bouwde nooit eerder meer auto's dan in 2005. Gespecialiseerde media schreven al dat Jaguar te koop staat, maar Ford ontkende dat bericht.

Ford boekte in het vierde kwartaal een geconsolideerde winst van 124 miljoen dollar, tegen 104 miljoen dollar een jaar eerder. Over heel 2005 kwam de winst op 2 miljard dollar, tegen 3,49 miljard in 2004. JLi

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud