Advertentie
Advertentie

Fortis verwerft andermaal leiderspositie op belangrijke Amerikaanse nichemarkt

BRUSSEL (tijd) - De overname van ABI past volledig in de strategie van Fortis om sterk te staan in een aantal nicheactiviteiten op de Amerikaanse markt. De combinatie ABI en ASG, een dochter van Fortis, verwerft een overwicht op de markt van de kredietgerelateerde verzekeringen. Eerder toonden ook Cendant en AIG concrete belangstelling voor ABI.De interesse van Fortis voor de Amerikaanse nicheverzekeraar ABI komt niet uit de lucht vallen. 'We keken al lang naar de groep. Het is de grootste concurrent van ons filiaal American Security Group (ASG) op de nichemarkt van de kredietgerelateerde verzekering. We voerden vriendelijke gesprekken over wie wie uiteindelijk zou overnemen', aldus Maurice Lippens, covoorzitter van de Fortis-groep. De strijd begin 1998 tussen de Amerikaanse verzekeringsgroep AIG en de marketinggroep Cendant om de controle over ABI maakte evenwel een einde aan de vriendelijke gesprekken tussen Fortis en ABI. AIG bracht in 1997 een openbaar bod ter waarde van 2,2 miljard dollar of 47 dollar per aandeel op ABI uit. In januari 1998 kwam Cendant met een tegenbod van 2,7 miljard dollar of 58 dollar per aandeel. AIG verhoogde zijn bod tot het niveau van zijn rivaal, die evenwel nog hoger ging tot 67 dollar. Op dat moment brak een boekhoudkundig schandaal rond Cendant uit en het aandeel kelderde. Midden oktober 1998 zag Cendant van zijn overnameplannen af. De groep betaalde ABI een ontbindingsvergoeding van 400 miljoen dollar.