Advertentie
Advertentie

Frankfurt: geen olie

De Duitse beurs zette een puike prestatie neer. Met een weekwinst van bijna 4 procent slaagde ze erin beter te doen dan de meeste andere beurzen. De sterke aanwezigheid van conjunctuurgevoelige aandelen speelde in het voordeel. Het feit dat er geen oliewaarden (rechtstreeks) in de index vertegenwoordigd zijn, maakte ook het verschil.De lagere olieprijs zorgde er wel voor dat Deutsche Lufthansa ruim 16 procent opveerde. Een opwaardering van Deutsche Bank en resultaten die minder slecht waren dan verwacht, duwde het aandeel hoger. De crash in New York zorgde wel even voor paniek in de sector, maar die ebde snel weg nadat duidelijk was dat er geen terroristische motieven aan de basis lagen. Die aanslag deed wel de verzekeraars pijn. Net deze week moesten de verzekeraars toegeven dat de geschatte kosten van de WTC-ramp hoger uitvallen dan verwacht. Zo pompt Munich Re bijkomend 1 miljard euro in zijn Amerikaanse tak American General om de balansstructuur te verstevigen. Het aandeel verloor 6 procent. Allianz leed in het derde kwartaal een verlies en verhoogde de verwachte WTC-kosten tot 1,5 miljard euro. De koers zakte 5 procent.Beleggers waren dan weer vooral te vinden voor groeigerichte aandelen. Het naderende einde van de oorlog in Afghanistan en de beter dan verwachte verkopen in de distributie in de VS, maakten de beleggers enthousiast over de conjunctuur. Zo klom machinebouwer MAN ruim 17 procent, na de aankondiging van mogelijke herstructureringen. Ook Thyssen Krupp klom fors hoger en won 13 procent. De sterke autoverkoop in de VS bezorgde DaimlerCrysler dan weer een sprong van bijna 10 procent. VW en BMW gingen 5 procent hoger.De technologieaandelen gingen een na een hoger, met de uitzondering van SAP. Dat verloor 1,5 procent.