'Fusiegolf kan van Food Lion nationale speler maken'

NEW YORK (tijd) - 'De Amerikaanse supermarktsector is overbezet en dus ligt een versnellende golf van fusies en overnames in het verschiet. Dat hoeft echter niet te betekenen dat de groei van een lageprijsspeler als Food Lion in het gedrang zou komen. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat ook Food Lion zich in een fusie of overname kan mengen, al was het maar om zijn geografisch actiegebied drastisch uit te breiden. Onze knowhow inzake marketing en technologie zou alleszins toegevoegde waarde kunnen creëren.' Dat zegt topman Tom Smith van Food Lion. Van de Belgische topondernemingen is er geen enkel zo op Amerika gericht als Delhaize-De Leeuw. Food Lion, de Amerikaanse dochter van de distributeur, was vorig jaar goed voor 3,1 miljard frank of 70,5 procent van de nettowinst van de groep. Food Lion is in de eerste plaats het levenswerk van topman Tom Smith, die al drie decennia de lijnen uitzet van Food Town, sinds de intrede van Delhaize in '74 omgevormd tot Food Lion. De groep is vandaag de nummer tien in de Amerikaanse distributiesector met een omzet van meer dan 9 miljard dollar, 1.170 winkels en 80.000 werknemers. In het zuidoosten van de VS, de snelst groeiende regio van het land, is Food Lion zelfs nummer twee. De overname van de Kash n' Karry-keten eind vorig jaar verdubbelde de omzet van de groep nog in de staat Florida.