Advertentie
Advertentie

'Geef de consument vertrouwen, zodat hij weer consumeert'

BRUSSEL (tijd) - De verkoopprijzen staan onder druk, er wordt geknauwd aan de winstmarges, de verwachtingen inzake tewerkstelling zijn negatief, de bereidheid om te investeren daalt. Dat is momenteel de toestand in de Belgische voedingsindustrie', zegt Paul Verhaeghe, algemeen directeur van het LVN (Federatie voor de Landbouw- en Voedingsnijverheid). Het grote probleem is dat de consument al een hele tijd nalaat te consumeren; het spaargeld wordt opgepot, de modale Belg is pessimistisch gestemd. 'Daar moet de overheid prioritair iets aan doen', vindt Verhaeghe, 'en dat zal niet gebeuren door de frank te devalueren of nieuwe taksen op te leggen.' De Belgische voedingsindustrie blijft een van de belangrijkste economische sectoren van dit land. Met een globale omzet van 795 miljard frank (in '93, de laatst beschikbare cijfers) komt de voeding op de derde plaats, na de metaalnijverheid en de chemie. Uitgedrukt in toegevoegde waarde (234 miljard frank) en tewerkstelling (87.000 arbeiders en bedienden) moet de voeding alleen de metaalverwerking laten voorgaan. Het exportratio van 34 procent is laag in vergelijking met het gemiddelde van de industrie (63 procent), maar de rendabiliteit uitgedrukt tegenover het eigen vermogen is de hoogste van alle economische sectoren.