Advertentie
Advertentie

Geen consensus over herstel advertentiemarkt

De eerstekwartaalresultaten van de meeste mediabedrijven tonen aan dat de advertentiemarkt nog steeds krimpt. In de markt bestaat geen consensus over het tijdstip waarop de advertentiemarkt zal herstellen. De meest pessimistische spelers verwachten een significant herstel pas vanaf 2004.Slecht nieuws kwam er van United Business Media. De Britse uitgever van consumentenmagazines deelde mee dat de advertenties in de Amerikaanse technologiemagazines met 20,7 procent terugvielen in april. Volgens United Business vielen de advertenties minder hard terug dan de sector, die in april maar liefst 36 procent moest inleveren. Bovendien was de terugval minder hard dan in maart toen de advertenties 29 procent terugvielen. Toch wijzen deze cijfers er op dat bepaalde segmenten nog sterk lijden onder de terugval van de advertentiemarkt. Volgens een studie van het onderzoeksbureau Taylor Nelson stegen de totale advertentie-uitgaven in de Verenigde Staten tijdens het eerste kwartaal wel met 0,4 procent. De uitgaven namen toe van 23,4 miljard dollar tot 23,5 miljard dollar. Toch is de stijging volgens het bureau enkel te danken aan de Olympische winterspelen die de advertenties op televisie met 6,2 procent deden toenemen tot 5,5 miljard dollar.De Franse televisiezender TF1 zag een licht herstel van de advertentie-inkomsten in het eerste kwartaal, maar naar eigen zeggen zal dit herstel van korte duur zijn. De visibiliteit in de advertentiemarkt blijft uitzonderlijk laag en de volatiliteit is hoog. Ook de Duitse televisiepoot van RTL verwacht dat de advertentie-inkomsten in 2002 verder zullen terugvallen. RTL verwacht ten vroegste in het vierde kwartaal van 2002 een herstel. Het meest pessimistisch zijn WPP en Cordiant Communications. Zij verwachten dit jaar geen herstel van de advertentiemarkt. Voor een significante verbetering van het klimaat is het volgens deze bedrijven zelfs wachten tot 2004.Het Italiaanse Mediaset is veel positiever. De groep van Berlusconi verwacht een herstel van de advertentiemarkt in de tweede helft van 2002. In het eerste halfjaar zouden de advertentie-inkomsten nog terugvallen met 2 tot 3 procent. In het eerste kwartaal daalde de winst voor belastingen van Mediaset al met 16 procent, voornamelijk door dalende advertentie-inkomsten. Ook Algemeen directeur Robin Miller van de Britse mediagroep Emap toont zich iets optimistischer. Hij wijst hiervoor op de goede resultaten uit het eerste kwartaal. In het eerste kwartaal stegen de advertentie-inkomsten uit consumentenmagazines van Emap met 4 tot 6 procent in het Verenigd Koninkrijk en met 5 tot 7 procent in Frankrijk. De radioadvertentiemarkt daarentegen toont geen tekenen van herstel. Goed nieuws kwam er ten slotte van Carlton Communications. Unilever deelde zondag mee dat het een contract van 320 miljoen pond heeft getekend met Carlton en Granada voor een nieuwe reclamecampagne. Het contract is het duurste advertentiecontract dat ooit in het Verenigd Koninkrijk werd afgesloten. Het gemengde beeld op de advertentiemarkt maakt het voor de belegger in media-aandelen niet gemakkelijk. Ondanks de klappen die media-aandelen de laatste maanden moesten incasseren is het neerwaarts risico echter nog niet weggeëbd. PVM