Advertentie
Advertentie

Geen open skies tussen VS en VK

In augustus vroegen British Airways en American Airways aan het VS-ministerie van Justitie hun anti-trustimmuniteit te verlenen op 9 routes tussen de VS en Engeland. Dinsdag kwam het ministerie met de voorlopige aanbevelingen, en die lijken voor de alliantie niet gunstig te zijn. Erger is dat de Europese anti-mededingingsautoriteiten waarschijnlijk nog strengere maatregelen zullen eisen dan de Amerikanen. Een open skiesverdrag tussen de VS en Engeland lijkt er voorlopig dan ook niet in zitten.Als het ministerie van Justitie anti-trustimmuniteit verleent, mogen luchtvaartmaatschappijen samenwerken op het gebied van prijszetting, het toewijzen van de toestellen op de verschillende routes en de opstelling van gezamenlijke vliegschemas. Dit gaat verder dan het zogenaamde codesharing: daar mogen maatschappijen stoelen verkopen op elkaars vluchten, maar blijven het concurrenten.In de wereld bestaan meer dan 3.000 bilaterale overeenkomsten tussen landen die het luchtverkeer reguleren. Een overeenkomst kan gaan over de bestemmingen waarop mag worden gevlogen, door welke maatschappijen, hoeveel capaciteit mag worden ingezet en soms zelfs over de hoogte van de ticketprijzen. Tussen de VS en Engeland bestaat het restrictieve Bermuda 2-akkoord. Slechts vier Engelse/Amerikaanse maatschappijen mogen op het Londense vliegveld Heathrow landen: British Airways, American Airways, United Airlines en Virgin Atlantic. 29 Amerikaanse vliegvelden mogen vanuit Engeland worden bediend, waarvan maar 12 rechtstreeks vanaf Heathrow. Het vaststellen van de tarieven is gebonden aan goedkeuring van de regering.Voor heel veel andere maatschappijen is de situatie uiterst frustrerend. Maatschappijen als Delta, Continental of Northwest zijn uitgesloten om transatlantische vluchten uit te voeren via Europas populairste luchthaven, ook al zouden er slots beschikbaar zijn.Eerder koppelden de VS het verlenen van de anti-trustimmuniteit aan het tekenen van een open skies-overeenkomst, die alle maatschappijen uit de deelnemende landen vrije toegang verleent tot elkaars luchthavens. Tussen de VS en Engeland vinden hierover bijna jaarlijks onderhandelingen plaats, maar die stuiten steevast op de weigering van Engeland om meer slots beschikbaar te stellen.Het VS-ministerie van Justitie gaf commentaar op slechts 4 van de 9 door BA en AA aangevraagde routes. De combinatie zou 126 slots op Heathrow moeten opgeven. De vorige keer, in 1998, toen BA en AA de immuniteit aanvroegen, moesten 196 slots worden opgegeven, terwijl de Europese Commissie in 1997 dwong 267 slots op te geven. Ook nu wordt verwacht dat de EC strenger zal zijn dan de Amerikanen. Van de 9 routes waarvoor samenwerking werd aangevraagd is 75 procent van de vluchten vanaf Heathrow, een reden waarom het opgeven van 126 slots tot zon principiële zaak wordt verheven. Voor de anti-mededingingsautoriteiten en concurrerende maatschappijen is de zaak net zo principieel, omdat de combinatie meer dan 57 procent van alle vluchten tussen Heathrow en de VS verzorgt. De onverzoenlijke houding zal een open skies-verdrag alweer torpederen, en passagiers blijven voorlopig opgezadeld met te hoge vliegtarieven. PB