Advertentie
Advertentie

Geen staatsbegrafenis

Het personeel van Sabena kan weer ademhalen. SAirGroup, de Zwitserse aandeelhouder van de Belgische luchtvaartmaatschappij, is bereid 150 miljoen euro vers geld te investeren. De overheid legt daar 100 miljoen euro naast. Daarmee is het liquiditeitsprobleem van Sabena opgelost. Het eerder aangekondigde besparingsplan Blue Sky moet ervoor zorgen dat het lopende boekjaar met een klein verlies wordt afgesloten.De verkoop van niet-luchtvaartactiviteiten (catering, handling, technics) zorgt voor de rest van de herkapitalisering. De vakbonden klagen die uitverkoop aan, maar het lot van Sabena was al in april bezegeld. Toen raakten de Belgische Staat en SAirGroup het eens over het optrekken van het belang van de Zwitsers in Sabena tot 85 procent. De uitvoering van dat akkoord was enkel gekoppeld aan de ratificatie van het transportakkoord tussen Zwitserland en de EU.Hannes Goetz van SAirGroup en minister Daems verzekerden dat technics en catering van Sabena niet zouden worden opgeslokt door de Zwitsers. Die belofte houdt geen stand. De werknemers van catering, handling en technics zullen voortaan deel uitmaken van GateGourmet, SwissPort en SR Technics. Dat hoeft niet per se negatief te zijn. Bovendien kan een luchthaven niet zonder handling, catering en technisch onderhoud.Allicht gaan ook de hotels de deur uit. De NV Sabena heeft dan nog enkel luchtvaart in portefeuille: Sabena zelf, de regionale dochter DAT en de chartermaatschappij Sobelair. Maar sinds de oprichting van het Airline Management Partnership (AMP) midden 2000 zijn die activiteiten dermate verstrengeld met die van Swissair dat je niet of nauwelijks nog kunt spreken van een Belgische luchtvaartmaatschappij.Na de uitverkoop en de herkapitalisatie zal wat rest van Sabena moeten bewijzen dat het op termijn rendabel is en dat is geen eenvoudige opdracht. Zelfs strak geleide luchtvaartgroepen als Lufthansa hebben het moeilijk winst te maken op hun Europese vluchten. En het Europese netwerk is nu net het hart van Sabena. Groei daarbuiten verliep schoorvoetend en wordt nu weer brutaal teruggeschroefd om te besparen. Een vicieuze cirkel .De voorbije tien jaar verdween meer dan vijftig miljard aan overheidsgeld in onze nationale luchtvaartmaatschappij. Van die investering blijft vandaag een belang van 15 procent over in een verlieslatend bedrijf en 3,3 procent in een Zwitserse groep die het ook al niet onder de markt heeft. In beurstermen zou men spreken van een nefaste beleggingspolitiek. De laatste vier miljard is vanuit dat oogpunt het zoveelste weggegooid geld.En zelfs indien de sociaal-economische bekommernis de belangrijkste drijfveer van de miljardenstroom richting Sabena was, is het overheidsbeleid minstens discutabel te noemen. Zonder de jongste injectie stevende Sabena inderdaad af op een faillissement. Maar voor de tewerkstelling zouden de gevolgen beperkt zijn geweest, want zowel in de sector als in de regio is de vraag naar arbeidskrachten groter dan het aanbod.Nederland liet het roemrijke Fokker crashen, de Verenigde Staten plengden geen traan om PanAm. België - zelfs met een liberale voogdijminister die privatisering hoog in het vaandel heeft staan - krijgt het niet over zijn hart Sabena een staatsbegrafenis te bezorgen. Guido MEEUSSEN