Advertentie
Advertentie

Geen zware trucksop salon in Brussel

(tijd) - Febiac, de belangenvereniging van de auto- en vrachtwageninvoerders in ons land, ziet zich gedwongen het tweejaarlijkse internationale salon van bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen grondig bij te sturen. De Heizel-paleizen in Brussel zullen in januari 2003 nog altijd het decor voor zon salon vormen, maar zware vrachtwagens zullen er niet te zien zijn. Eerder waren er al sterke aanwijzingen dat diverse zwarevrachtwagenfabrikanten liever niet deelnamen om te besparen.De crisis in de zware vrachtwagens dwingt de fabrikanten de tering naar de nering te zetten en minder voor marketing uit te geven. Scania bevestigde eerder dat er veel kans bestond dat het zou bedanken voor deelname aan het salon in Brussel. Anderen overwogen ook af te haken. Het ziet er naar uit dat de bedrijfsvoertuigensalons van Hannover en Amsterdam de buit onder elkaar willen verdelen.MotorfietsenFebiac tracht de zware klap op te vangen door meer lichte bedrijfsvoertuigen (tot 7,5 ton) en vrijetijdswagens te laten zien. Vrijetijdsautos zijn bijvoorbeeld monovolumewagens, stationvoertuigen, terreinautos en motorhomes. Motorfietsen zullen ook van de partij zijn. De internationale organisatie die de kalender van de auto- en vrachtwagensalons opstelt, de OICA, is het eens met de heroriëntering van de beurs in Brussel. Febiac hoopt dat de zware trucks ooit terugkeren naar de hoofdstad van Europa. Het valt te betwijfelen of dat er nog van komt. DB