Advertentie
Advertentie

Generale-dochter Synerfi neemt belang in Karamba

(tijd) - Synerfi, een ontwikkelingsmaatschappij uit de Generale-groep, heeft een belang van 25 procent genomen in het kapitaal van het Brusselse reklame- en marketingbureau Karamba. Synerfi zal mee de ontwikkeling van het bedrijf financieren en zich naar verluidt terugtrekken zodra zijn aanwezigheid "niet meer nuttig' is. De omzet van Karamba steeg van 45 miljoen frank in 1987 naar bijna 75 miljoen in 1988 en 340 miljoen vorig jaar. In '88 was er een nettowinst van 2,6 miljoen frank. Karamba wil zich volledig onafhankelijk opstellen van internationale groepen. Zo zouden "budgetkonflikten' kunnen voorkomen worden die de groei van het bureau belemmeren. Bovendien streeft de onderneming naar de vorming van een kommunikatiegroep die gespecializeerde entiteiten uitbouwt: Kadratura is de reklame-eenheid die onder meer Suzuki en Bru onder haar klanten telt. Barakam is een entiteit die zorgt voor commerciële "animatie' op verkooppunten. Dit jaar zullen nog andere filialen gecreëerd worden. Bij Karamba, Kadratura en Barakam werken samen momenteel 22 mensen.