Gentse Feesten zijn niet 'Gensch' genoeg

(belga-tijd) - 'Het typisch Gentse karakter van de Gentse Feesten gaat verloren.' Het is een vaak gehoorde klacht bij kleine theater- en cabaretgezelschappen, van wie de stukken bedolven raken onder het immense muziekaanbod van het tiendaagse stadsfestival. Het Gentse stadsbestuur erkent het probleem en wil er iets aan verhelpen met zijn ''t es Gensch'-campagne.

Op de website en in het Gentse Feesten-magazine krijgen alle theater- en cabaretprojecten die door Gentenaars worden georganiseerd, het label 'Gents initiatief'. Als een stuk in het lokale dialect opgevoerd wordt, komt er ook 'In het Gents' bij. Daarnaast krijgen de Gentse theater- en cabaretmakers extra mediaruimte, in het Gentse Feesten-magazine, in de reclamefolder en tijdens persconferenties.

Met 1,5 miljoen bezoekers was het verwijt van grootschaligheid en identiteitsverlies vorig jaar niet helemaal uit de lucht gegrepen. Toch krimpt 'volksfeest' voorlopig niet in. Zoals andere jaren wordt zelfs tot in Nederland en Noord-Frankrijk reclame gemaakt. Op de nieuwe affiche prijkt dit jaar een kale kop, ogen en een toegeknepen mond. Op het hoofd staat een plastic ventieltje, alsof de man op de foto zijn adem inhoudt. 'Hij moet wat stoom aflaten', zegt schepen van Feestelijkheden Daniƫl Termont (sp.a). 'Het ventiel staat symbool voor de Gentse Feesten: een uitlaatklep om je te ontspannen, maar ook om lucht te geven aan je creativiteit, om het uit te proesten van plezier.'

Het opvallende beeld is binnenkort op affiches en folders te zien. Het valt nu al on line te bezichtigen. Vanaf midden juni is op de website van de Gentse Feesten ook het volledige programma te raadplegen.

www.gentsefeesten.be

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud