Gewone TV-spots kosten ICI tot 3.000 keer meer dan F-1-budget

FRANCORCHAMPS (tijd) - Het kleurrijke F-1-gebeuren draait rond het geld. Werden de sponsors aanvankelijk bekeken als mecenassen, die uit hobby of welke reden dan ook zich met dit koersgebeuren vereenzelvigden, dan leren keiharde advertentiecijfers nu dat F-1-sponsoring enorm lonend kan zijn. ICI, één van de hoofdsponsors van het Williams-team van Thierry Boutsen, trekt jaarlijks een budget uit van ongeveer 2,5 miljoen pond. Alle hoofdsponsors samen brengen jaarlijks 10 miljoen pond aan voor Williams. Een heel precies cijfer wilde Sally Shackleton, die voor de Britse chemiegigant ICI elke Grand-Prix volgt, niet kwijt. Die sponsoring brengt het ICI-embleem jaarlijks over heel de wereld zo'n 5.000 minuten in beeld. Indien ICI voor die tijdseenheden commerciële TV-tijd moest inhuren, kostte dat ICI liefst 3.000 keer zoveel, zo blijkt uit eigen interne berekeningen, waarbij wellicht Britse commerciële prijzen als referentie werden genomen.