Gezamenlijk aanbod lijkt voordeliger

De vraag rijst of je met bundling niet het risico loopt dat de totaalprijs te hoog wordt voor sommige klanten. Zijn kleine afzonderlijke aankopen niet lichter verteerbaar? De psychologische dimensie van bundling is zeer boeiend, vertelt Stremersch. Consumenten blijken de combinatie van twee prijzen altijd interessanter te vinden dan de afzonderlijke prijzen. Als een pc 1.000 euro kost, en een printer kost 200 euro, dan lijkt het gezamenlijk aanbod van printer en pc voor 1.200 euro voordeliger.Dat komt omdat de consument denkt in delen. Een betaling is een deel, een product is ook een deel. De klant wil zo min mogelijk delen afstaan en zoveel mogelijk delen in ontvangst nemen. Hij ondergaat bij bundling zogezegd maar één keer het pijnlijke betalingsproces, terwijl hij het gevoel heeft bij een aparte aankoop twee keer die straf te moeten ondergaan. Hij hapt dus eerder toe bij bundling omdat hem dat minder stress oplevert dan wanneer hij alles afzonderlijk betaalt en becijfert.Dat wil echter niet zeggen dat verkopers de afzonderlijke prijzen moeten verstoppen. Je moet het referentiekader behouden als je korting geeft. De consument streeft ernaar zijn verliezen te bundelen en zijn winsten zoveel mogelijk op te stapelen. Een combinatieprijs zonder korting werkt dus beter zonder de individuele prijzen, terwijl een combinatieprijs met korting beter gelinkt wordt aan alle kortingen die per item verkregen worden. KVV