GIB doorbreekt met Bigg's defensieve spiraal

BRUSSEL (tijd) - Voor het eerst sinds lang blaakt GIB Group van zelfvertrouwen. De tot grootste Belgische distributeur uitgegroeide onderneming zit sinds enkele jaren op verscheidene terreinen in het defensief. De dalende winstgevendheid van de massadistributie, afkalvende marktaandelen, problemen bij Inno en het gemis aan strategie bij Sarma Star, waren daar uitingen van. Quick en Brico vormden de positieve uitschieters. Met de hypermarktketen Bigg's denkt GIB een nieuwe winnaar te hebben.Met Bigg's gaat GIB de offensieve toer op in de verzadigde distributiemarkt. Hypermarkten openen in België is moeilijk en tijdrovend door de vestigingswet. In België zijn er slechts 12 echte hypermarkten: de zes Cora's van de groep Louis Delhaize en de zes Makro's van SHV/Metro. Een zevende Cora is gepland in Anderlecht. Volgens een studie die GIB liet uitvoeren is er plaats voor 17 dergelijke grootschalige verkoopoppervlakten. Een echte hypermarkt start bij een verkoopoppervlakte van 8.500 m2 (zie pagina 1) en haalt een omzet tussen 3 en 6 miljard. Het Belgische hypermarktsegment weegt dus 60 tot 100 miljard fr.