Gillette sluit deal met Nobel

BOSTON (reuter) - Het Amerikaanse Gillette heeft besloten zijn Europese afdelingen voor huid- en haarverzorging te verkopen aan Nobel Consumer Goods, een filiaal van het Zweedse Nobel Industries. De verkoop brengt 107 miljoen dollar in het laatje. Gillette zal 30 miljoen dollar aan vorderingen behouden. In december kondigde de firma aan haar toiletartikelen kwijt te willen. Dat paste in een herschikking waardoor "Gillette North Atlantic Shaving' en "Gillette Personal Care Groups' één operationele eenheid moesten worden. De herschikking en de verkoop zouden geen "materieel netto-effekt' hebben op de winsten in 1990. Gillette verkoopt aan Nobel Europese merken zoals "Silkience' (haarverzorging), "Aapri' (huid), "Antica Erboristeria' (Italiaanse kruidenprodukten) en "La Toja' (Spaanse toiletartikelen). De Europese fabrieken van deodoranten, scheergereedschap en "anti-zweetprodukten' worden niet verkocht. Zij blijven deel uitmaken van de "Shaving Division' van Gillette.