Goed jaareinde stuwt marktaandeel Colruyt hoger

(tijd) - Van de drie grote Belgische distributeurs kon alleen Colruyt de goede oudejaarsverkopen omzetten in een groter marktaandeel. Colruyt boekte in het vierde kwartaal van 1995 een winst van 1,3 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Colruyt is ook de enige distributeur die vorig jaar vier winstkwartalen aan elkaar rijgde. Dat blijkt uit de Nielsen-cijfers die de redactie kon inkijken.De Belgische consumenten gedroegen zich tijdens de afgelopen feestperiode meer dan behoorlijk. De drie grote distributeurs gaven de consument eensgezind een goed cijfer. De distributeurs zelf maakten in het vierde kwartaal een minder goede beurt. Slechts twee spelers van de voedingsgrootdistributie, Colruyt en Match, slaagden erin hun marktaandeel te vergroten. Colruyt heeft in 1995 de kaap van de 20 procent overschreden en eindigt het vierde kwartaal op 21,3 procent. De tweede winnaar, Match, de supermarktgroep van Louis Delhaize, boekte 0,5 procent vooruitgang. Voor Mestdagh was er status quo.