Advertentie
Advertentie

Goed KMO-jaar lijkt niet door te zetten

Hoewel 1998 voor de kleine en middelgrote ondernemingen het beste sociaal-economische jaar sinds 1992 was, ging de KMO-barometer er in de tweede helft van vorig jaar op achteruit. De index, die driemaandelijks door het NCMV wordt opgesteld, bleef nog net boven de 'gezonde' 100-indexpuntengrens. Opmerkelijk is dat de bedrijfsleiders in hun opsomming van bekommernissen voor dit jaar geen melding maken van het millenniumprobleem. Fiscale verzuchtingen staan nog steeds bovenaan.Om de drie maanden peilt het NCMV naar het sociaal-economische klimaat bij een representatief staal van 357 Vlaamse bedrijven met minder dan vijftig werknemers. Onderzoeksbureau Marketing Development bundelt de resultaten in de KMO-barometer die de index van de conjunctuur bij KMO's weergeeft. De barometer daalde begin december 1998 tot 100,3 punten. In september beliep de index nog 101,4 punten. In maart was de barometer voor het eerst boven 100 punten geklommen sinds december 1992. Bij de barometer staan alle gegevens boven 100 punten voor een positieve evolutie. Daalt de index onder 100, dan wijst dat op een negatief resultaat. In de laatste maanden van 1998 lijken de KMO's dus niet te ontsnappen aan de dalende conjunctuurtrend. Secretaris-generaal van het NCMV Kris Peeters vermoedt dat vooral exportgerichte ondernemingen de gevolgen ondervinden van de financiële crisis in Azië en Oost-Europa.