Advertentie
Advertentie

Goeroes

Vandaag begint in het Congrespaleis in Brussel de jubileumeditie van het Stichting Marketingcongres. Gedurende twee dagen komt het kruim van de Belgische marketing- en communicatiewereld zich laven aan de toespraken van een tiental topmanagers en goeroes. Opvallend is dat de balans tussen beide categorieën sprekers dit jaar opvallend sterk overhelt in de richting van de managers. Dat kan wijzen op twee zaken: goeroes zijn niet meer van deze tijd, of goeroes zijn niet meer van deze wereld - er lopen er geen meer rond bij gebrek aan inspiratie.Als we professor Marc Buelens mogen geloven, heeft het vooral met krapte te maken: De tijden zijn meer dan rijp voor een nieuwe managementprofeet, stelt hij in ons coververhaal. En toegegeven: de voorbije tien jaar hebben we geen echt grote managementprofeten meer de revue zien passeren.Maar het kan ook dat goeroes gewoon niet meer in de mode zijn. Omdat de managementprofeten van de voorbije jaren niet meer wisten uit welk vaatje te tappen en daardoor nog maar eens dezelfde wijn in nieuwe zakken verkochten, stelden ze keer op keer teleur. Alleen al de titel van het Stichting Marketing-congres van dit jaar verraadt misschien wel enig wantrouwen of wrok tegenover de loze pogingen van goeroes om boven de middelmaat uit te steken. Simplicity marketing is dit jaar het congresmotto: geen gezever, no nonsense, beide voeten op de grond. Nu dotcomgekte en internethype ontmaskerd zijn en het spook van de recessie rondwaart, hebben ondernemers en managers in hun dagelijkse praktijk hier meer dan ooit behoefte aan: eenvoud, rust, rechtlijnigheid, houvast. De organisatoren van het Stichting Marketing-congres doen hun sector alle eer aan.Bovendien ontberen heel wat goeroes één element dat des te belangrijker is wanneer er een back-to-basics wordt gepropageerd: praktijkervaring, het klappen van de zweep, de lessen van het harde ondernemersvak. Dat speelt hun ongetwijfeld parten.Ondanks de tanende naam en faam van goeroes hebben goede managementgoeroes wel degelijk recht van bestaan. Inderdaad, inhoudelijk stellen ze vaak niet veel voor. Meestal vinden ze zelf niets nieuws uit. Een grote managementprofeet beheerst de kunst om theorieën en modellen te verbinden met de praktische intuïtie en het gezond boerenverstand van de doorsnee manager door ze om te zetten in beelden en metaforen, in slogans en oneliners.Maar tot er weer een echte grote managementprofeet op de internationale congressen circuleert, zal de verdienste van een evenement zoals er ook vandaag weer een plaatsvindt, er vooral in bestaan een gemeenschap bij elkaar te brengen van gelijkgezinden en gelijkgeïnteresseerden. Netwerking op grote schaal met andere woorden, waarbij de deelnemers met elkaar van gedachten wisselen, elkaar ideeën doorgeven, contacten leggen en precies daardoor met meer moed de toekomst instappen. Dat is belangrijker dan deemoedig opkijken naar een goeroe op zijn voetstuk. Je moet er maar eens op letten hoeveel mensen er tijdens grote congressen blijven plakken op de ochtendkoffie, de middaglunch of de avondreceptie. Tom Michielsen