Goudeerlijke werkmansmuziek

Vrijdag 27 september opent 4AD in Diksmuide zijn concertseizoen. Met optredens van Pinetop Seven en Scott Tuma wordt het een avond met goudeerlijke werkmansmuziek. Daags nadien treden dezelfde artiesten in het Hasseltse Kunstencentrum België aan.Truckstop Records is een jong en ophefmakend platenlabel uit Chicago, een stad waar ook de laatste jaren een gediversifieerde en levendige muziekscène bloeit; denk maar aan grote, invloedrijke en cruciale pionnen als Jim ORourke of John MC Entire. Hoewel Truckstop qua geluid zeer uiteenlopende muzikanten brengt, valt in de aanpak van de diverse bands een doorgedreven interesse voor simpliciteit en eerlijkheid op enige uitzonderingen zoals de luidruchtige glamrocker Bobby Conn niet te na gesproken. In onze contreien nagenoeg onbekende truckstoppers als Simon Joyner, TW Walsh of Matt Marque beogen met een basaal instrumentarium vaak niet meer dan bas, gitaar, drum en stem een direct en gecomprimeerd resultaat. Hun no-nonsenseaanpak resulteert meestal in warme, ingetogen en soms oprecht melancholische luisterliedjes. Handelend over onderwerpen van alledag, vormen ze samen een existentiële reflectie over grote vragen. Scott Tuma en Pinetop Seven, Truckstop-gezanten die deze week tweemaal in Vlaanderen concerteren, ademen dezelfde oprechtheid en sereniteit. De gitarist Scott Tuma, eerder actief in de band Souled American en tegenwoordig ook lid van The Boxhead Ensemble, werkt aan zijn liedjes als een ambachtsman: in zijn epische klankverhalen lijkt aan elke noot dagen weloverwogen geschaafd. Omwille van die aanpak klinkt zijn vorig jaar verschenen album Hard Again erg gelaagd: Tumas dobberende gitaarlandschappen nopen tot contemplatie en bieden de luisteraar ettelijke zijpaden om bij weg te dromen. Pinetop Seven, een los-vast collectief waar sinds 1996 maar liefst 17 muzikanten bij betrokken waren, hanteert hetzelfde vakmanschap. Het geluid van hun vier verschenen studioalbums schiet echter verschillende richtingen uit. Zo klinkt de band een keer breed georkestreerd en rafelig, terwijl een andere keer korte uitspattingen de nummers strak inlijsten. Ook uitstapjes naar americana of het singer-songwritergenre zijn Pinetop Seven niet vreemd. En ook in die aanpak klinkt de groep sober, intiem en bovenal bijzonder doorleefd.Pinetop Seven en Scott Tuma, vrijdag 27 september (20 uur) in 4AD, Bortierlaan 3 in Diksmuide. Informatie: 051/50.48.94. Zaterdag 28 september (20 uur) concerteren dezelfde bands in Kunstencentrum België, Burgemeester Bollenstraat 54 in Hasselt. Informatie: 011/ 22.41.61.Meer jamsessiesOok dit seizoen brengt BSBbis onder de noemer (K)serne@BSBbis elke eerste en derde woensdag van de maand gratis jamsessies. Die worden te gepasten tijde door concerten voorafgegaan. Vorig jaar bracht het Brusselse podium een eerste seizoen jazzy jamsessies, niet met gering succes. Omdat jazz de nacht nodig heeft om te gedijen, wordt het uur dit seizoen verlaat en beginnen de concerten om 22 uur. Ook willen de organisatoren verder klauwen dan jazz en daarom streven ze in dit nieuwe seizoen een genre-uitbreiding na. Woensdag 2 oktober vindt tussen Filip Wauters, Kristof Roseeuw en Eric Thielemans een eerste improvisatorisch treffen plaats. Gitarist Filip Wauters is in BSBbis een graag geziene gast: op de laatste editie van Klinkende Munt stelde hij drie trios rond zich samen voor evenveel concerten die de veelzijdigheid van de componist-muzikant benadrukten. Na een verpletterende set op Klinkende Munt treedt het trio Wauters, Roseeuw (contrabas) en Thielemans (drum) woensdag opnieuw aan met een concert én een jamsessie: een ontmoeting die andermaal hoort te resulteren in een improvisatievuurwerk. (K)serne@BSBbis met Filip Wauters, Kristof Roseeuw en Eric Thielemans, woensdag 2 oktober (22 uur, jamsessie om 23.30 uur) in BSBbis, Kazernestraat 37 in Brussel. Informatie: 02/513.82.90.Ive STEVENHEYDENS