Advertentie
Advertentie

Gregory Pence, hoogleraar filosofie aan de universiteit van Alabama, o

ver het klonen van mensenIk denk dat veel mensen bezorgd zijn omdat ze een beperkte opvatting hebben van wat wij eigenlijk zijn. In de jaren zeventig werd de oorzaak van allerlei ziekten in het milieu gezocht, bij DDT en andere kankerverwekkende stoffen. Nu is het naar de andere kant doorgeslagen. Nu wordt alles genetisch verklaard en heeft men de neiging ziekten meteen toe te schrijven aan genetische defecten. De mensen zijn geneigd te geloven dat we eigenlijk niet meer dan onze genen zijn: our genes are us. Daardoor hebben ze het idee dat je een kopie van een mens krijgt als je zijn genen reproduceert. De natuur brengt ook voortdurend klonen voort: eeneiige tweelingen. Maar ook al hebben die hetzelfde genetische materiaal, ze groeien toch tot heel verschillende mensen uit. De invloed van de omgeving wordt onderschat. Filosofisch gesproken is een gekloond kind eigenlijk niet meer dan de verlaten helft van een tweeling. De VolkskrantMaarten Schinkel, columnist, over het ballonnetje richting Fortis van ABN Amro-voorzitter Rijkman GroeninkIs Fortis, in de woorden van Groenink, inderdaad interessant? De grootste aantrekkelijkheid zit hem in de mogelijke effecten op de beurskoers. Op de beurs doen Europese banken gemiddeld een koers-winstverhouding van 13,2. Verzekeraars worden veel hoger gewaardeerd op 20,8. Zowel ABN Amro als Fortis presteren op dit moment onder de maat: de bank ABN Amro zit met een k/w van 10,9 onder het bankgemiddelde. De bankverzekeraar Fortis zit met 15 tussen de banken en verzekeraars in, maar mede-bankverzekeraar ING doet 19. Een geloofwaardige nieuwe nederbelgische bankverzekeraar naast ING lijkt zo alle kans te hebben op een hogere beurswaardering. Niemand kan bestuursvoorzitter Groenink verbieden om op de weg daar naar toe een bocht af te snijden. NRC HandelsbladBas Heijne, columnist, over de ophemeling van Nederland in het buitenlandDe vrijheden van het individu, daar richt de pragmatische politiek en wetgeving zich op die in het buitenland plotseling zon bewondering afdwingt. Het is een uitloper van de sociale revolutie die tijdens de jaren zestig in Nederland heeft plaatsgevonden; individuele behoeftes mogen niet geknecht worden in naam van het algemeen belang, dat zo vaak een dekmantel is voor hypocrisie en morele kortzichtigheid. Sinds de jaren zestig is moraal een zaak van het individu geworden - het recht om zelf je leven te bepalen, er zelf een einde aan te maken. Het is de taak van de overheid om die vrijheden vast te leggen en veilig te stellen, verder moet ze zich nergens mee bemoeien. Tegelijkertijd wordt de combinatie van moraal en gemeenschap als van nature verderfelijk gezien - een algemene moraal kan alleen maar eindigen in onderdrukking van persoonlijke verlangens en behoeften. NRC Handelsblad