Advertentie
Advertentie

Groeikansen ofverzadigde markt?

De franchisesector groeide in België in 1998-2000 met 8 procent, wat hoger ligt dan de groei van de economie. Franchising vertegenwoordigt 6 procent van de omzet van de detailhandel. Een honderdtal ketens leveren ongeveer 28.500 arbeidsplaatsen op. Franchising kende de laatste jaren vooral groei in de hotelsector, de kapperswereld, het onderhoud van autos, vorming, audits, reiswereld, diensten voor bejaarden, ... Franchising brak in Wallonië sneller door dan in Vlaanderen. De Walen kijken nu eenmaal meer naar Frankrijk, de bakermat van de franchise. Sommigen halen als reden voor de achterstand ook de koppigheid van de Vlaamse ondernemer aan, die zijn zelfstandigheid niet wil opgeven. Maar Vlaanderen kende een inhaalbeweging, en het verschil is erg klein geworden. Tradities respecterenToch blijft België achterop bij de ons omringende landen. In vergelijking met Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk doen we het niet zo geweldig. Ongeveer honderd ketens doen in België aan een vorm van franchising. Betekent dat dat er nog ruimte zat is voor nieuwe formules? En kan een Amerikaanse formule in België zonder problemen aanslaan?Je huiswerk maken is het antwoord van de meeste franchisenemers en -gevers. Een buitenlandse formule kan perfect, maar je moet wel Belgische mensen aan de top van je organisatie hebben. Ze moeten Belgisch denken, de mentaliteit en de tradities respecteren. Het proefproject van de masterfranchise is dan ook van doorslaggevend belang. De masterfranchisenemer is de tussenpersoon die de oorspronkelijke formule uitprobeert en aanpast aan het nieuwe land. Hij bouwt op zijn beurt een netwerk uit. De basisfilosofie blijft dezelfde, maar er kunnen kleine verschillen zijn in de organisatie of de toepassing.Bij velen leeft het gevoel dat de markt verzadigd is, zeker in de traditionele franchisingsectoren in België, de distributie van voeding, de fastfood, de kledij en de uitrusting van huizen. Groei moet dan ook vooral komen van nieuwe sectoren, waar nu nog weinig of geen franchising is. Iain Cook, van vastgoedkantoor Era: In de vastgoedsector bestaat nog niet veel franchising. Daar is nog veel groei mogelijk. Ik zie ook nog heel veel mogelijkheden in de reissector: hotels, reisbureaus. Of advieskantoren, boekhouden,... Dat vergt natuurlijk een andere aanpak: je verkoopt dan geen producten, maar advies.