Advertentie
Advertentie

Grondstoffenvervoer per schip veel duurder

(bloomberg/tijd) - Het vervoer van grondstoffen per schip werd in twee maanden tijd dubbel zo duur. De Brits-Nederlandse staalgroep Corus en talloze andere ondernemingen moeten daardoor hun prijzen verhogen. Een en ander zou een gevolg zijn van de hoge vraag uit China. China importeerde in de eerste negen maanden van dit jaar 41 procent meer grondstoffen. Hoe sterk de tarieven zijn opgelopen, blijkt uit de Baltic Dry Index, een maatstaf die aangeeft hoe de prijzen voor het vervoer van grondstoffen per zeeschip evolueren. Tussen 1 september en 30 oktober van dit jaar explodeerde de index van een notering van 2.262 naar het recordcijfer van 4.560. Het huren van een bulkvaartuig kost vandaag tot 100.000 dollar (ongeveer 87.700 euro) per dag. In 1995 kostte een dag huur 33.000 dollar (bijna 28.950 euro) en dat was destijds al een piekprijs. Victor Lazarovici, een metaalsectoranalist uit New York, vreest dat de stijgende kosten voor maritiem transport leiden tot prijsverhogingen voor verbruiksgoederen. Een grondstof als staal wordt gebruikt om allerhande producten te produceren, gaande van auto's tot wasmachines. Tot nu toe treffen de hogere prijzen voor grondstoffen vooral de industriele ondernemingen die veel basisgoederen importeren. Het Londense Clarksons, de grootste scheepsmakelaar ter wereld, zegt dat de staalindustrie wereldwijd onder de hogere transportprijzen lijdt. Ook de steenkoolverwerkende energiecentrales in Europa zijn sterk getroffen, net als Japanse en Zuid-Koreaanse energiebedrijven die steenkool importeren. Corus, de op twee na grootste staalproducent in de wereld, zei onlangs dat de prijzen voor een aantal producten in januari 2004 met 7 procent stijgen. De prijsverhoging heeft voor een deel te maken met de hogere kosten voor het invoeren van ijzererts. ThyssenKrupp, de grootste staalfabrikant van Duitsland, verhoogt in januari de prijzen voor 'elektrisch staal' met 50 euro per ton. DB