Groter consumentenvertrouwen zet autoverkoop in hoge versnelling

(tijd) - Het gaat de Belgische automarkt duidelijk voor de wind. De jongste maanden zwakte de groei van het aantal registraties van nieuwe wagens weliswaar enigszins af, maar de trend blijft zonder meer positief. In de eerste acht maanden van 1999 werden bijna 362.000 nieuwe auto's ingeschreven in ons land, een stijging van 10 procent in vergelijking met de zelfde periode vorig jaar. Opvallend daarbij is dat er dit jaar geen autosalon plaatsvond in de Brusselse Heizel-paleizen. De auto-invoerders zijn uiteraard in de wolken met het succes van hun producten.In invoerderskringen wordt de gunstige trend in verband gebracht met de goed draaiende economie, het gestegen consumentenvertrouwen en andere factoren. Het betrekkelijk recente aantreden van de nieuwe federale regering-Verhofstadt kan volgens sommigen ook een positief effect hebben op het aankoopgedrag van de consument. De dioxinecrisis heeft geen wezenlijke invloed in de sector, tenzij op de verkoop van bedrijfsvoertuigen. Een en ander blijkt uit een telefonische rondvraag bij een aantal importeurs die De Financieel-Economische Tijd organiseerde.