Advertentie

GSM-gebruiker is voorlopig nog jong en mannelijk

(tijd) - Twee op drie GSM-gebruikers zijn mannen, maar het aandeel van vrouwen stijgt sterk. De gebruikers zijn gemiddeld 37 jaar oud. Dat is beduidend lager dan de gemiddelde leeftijd van 46 jaar voor de Belgische bevolking. Zowat 85 procent van de gebruikers werkt en 82 procent behoort tot de hogere sociale klassen. Een en ander blijkt uit onderzoek dat door de marktonderzoekbureaus Inra en Marketing Unit in oktober werd uitgevoerd in opdracht van de tweede GSM-operator Mobistar. Zowat 45 procent van alle GSM-gesprekken gebeurt terwijl men onderweg is. Van de GSM-bezitters gebruikt slechts 42 procent zijn toestel voor privédoeleinden. Bij het vaste telefoonnetwerk bedraagt dat percentage 80 procent. Het ligt in de lijn van de verwachtingen dat met de penetratie van GSM op de Belgische markt het percentage dat het privé gebruikt, zal toenemen.

Tot voor kort was het hele GSM-gebeuren voor de modale Belg een wereldvreemd product. Daar komt nu snel verandering in. Zowat 85 procent van alle volwassenen kan een GSM-operator (Proximus, Mobistar) of een service provider opnoemen.

Gevraagd naar de GSM-operatoren die ze kennen, noemt 21 procent spontaan (ook) Mobistar. 'We zijn zelf verrast met dat hoge percentage. Voor onze start voorspelden sommige marktonderzoekers een penetratie van 5 procent rond het jaareinde. Kort voor de lancering op 27 augustus hadden we reeds een penetratie van 3 procent. Eind september was dat cijfer opgelopen tot 12 procent. Dat was vrijwel uitsluitend te danken aan de aandacht in de media want tot dan hadden we slechts een zeer beperkte promotiecampagne opgezet. Eind oktober haalden we 21 procent. Wanneer de geënquêteerden werd gevraagd uit een lijst van operatoren aan te stippen wie GSM-operator is, werd eind oktober al door 57 procent ook Mobistar aangestipt', stelt Chris van Roey, communication manager van Mobistar. Concurrent Proximus zit naar eigen zeggen op 94 procent.

Niet minder dan 26 procent van de volwassenen verklaart van plan te zijn om 'ooit' een GSM-toestel aan te schaffen. Jarenlang was de GSM-markt in België een achterlopende markt in Europa. Sinds deze zomer lijkt een inhaalbeweging op gang te zijn gekomen. De sterke verlaging van de prijzen en de concurrentiesfeer is daar zeker niet vreemd aan.

Mobistar had voor de laatste vier maanden een aangroei van de markt verwacht met 80.000 abonnees. Zelf wilde het daarvan 26.000 abonnees binnenhalen, waarvan 14.000 indirect via service providers. Vandaag heeft Mobistar reeds meer dan 50.000 abonnees. Ook de verkoop van Tempo, de heroplaadbare kaart loopt beter dan verwacht. Men mikte op een verkoop van 10.000 tegen eind 1996. Sinds de lancering op 15 november zijn er reeds 5.900 op de markt gebracht.

Mobistar toont zich ook tevreden over de evolutie op het vlak van de dekking. Het heeft vandaag meer dan 600 sites, goed voor 1.400 cellen, in gebruik. Er blijken nog enkele belangrijke maar kleine gaten te zijn, zoals in Aalst op de autoweg, op de Brusselse ring en op de autosnelweg Brussel-Luxemburg. 'In vergelijking met onze concurrent lopen we niet te koop met onze vergelijkende studies', stelt Bart de Roover, verantwoordelijke voor geomarketing bij Mobistar. PLU

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud