Gucci: een bod van 100 dollar?

Luxegoederen zijn niet alleen prettig om te kopen, in vele gevallen zijn de aandelen ook goede beleggingen. De toenemende welvaart en de grote beurswinsten verruimen in belangrijke mate het aantal potentiële afnemers van deze producten. Bovendien is het aantal genoteerde bedrijven klein: LVMH, Hermès, Tiffany, Bulgari, Richemont, Gucci.Gucci heeft een bewogen geschiedenis achter de rug vol familieruzies en overnamepogingen. LVMH, dat gespecialiseerd is in het opkopen van prestigemerken, slaagde in 1999 er in een belang van 34,3-procent in Gucci op te bouwen. Gucci-CEO Domenica De Sole et creatief directeur Tom Ford, die het bedrijf door een moeilijke periode geloosd hadden en gewoon waren hun zin te doen zonder vervelende aandeelhouders, zagen een overname door LVMH en een beknotting van hun vrijheid niet zitten en zochten steun bij Pinault-Printemps-Redoute, de aartsvijand van LVMH. Die onderschreef een kapitaalverhoging en verwierf zo 42,17 procent. Het belang van LVMH verwaterde tot 19,63 procent. Deze juridisch betwistbare operatie wordt nog steeds uitgevochten voor de rechtbanken. Door de kapitaalverhoging zat Gucci plots met voor 3 miljard dollar liquiditeiten. Daarvan werd 1 miljard dollar gebruikt om Yves Saint Laurent Couture et Beauté en Baucheron (luxejuwelen) over te nemen, naast een belang van 70 procent in Sergio Rossi (luxeschoenen). Vooral Yves Saint Laurent Couture, dat overgenomen werd van de groep Pinault, werd te duur betaald (970 miljoen euro).Gucci was een merknaam die voor lederwaren, uurwerken en juwelen werd gebruikt. Door de recente overnames werd Gucci een multi-merkonderneming. Dat vraagt een nieuwe aanpak. Yves Saint Laurent Couture zit in zware problemen en het herstel zal van lange duur zijn. In feite zijn nieuwe overnames weinig waarschijnlijk zolang die problemen niet opgelost zijn. De knowhow van Sergio Rossi zal gebruikt worden om schoenen onder andere merknamen (Gucci, Yves Saint Laurent) te lanceren. Baucheron zit in het topsegment van de juwelen, maar met slechts twaalf winkels is de onderneming te klein om substantieel tot de winst bij te dragen. De uitbouw van Yves Saint Laurent is niet eenvoudig. Eerst en vooral moeten de licentierechten op de naam, die in het verleden nogal lichtzinnig toegekend werden, teruggekocht worden. Bovendien moet de naam opnieuw gepositioneerd worden als luxemerk. Eerst wil men de naam weer bekend maken in kleding en in een later stadium in accessoires als tassen en lederen artikelen. De opening van eigen winkels speelt een grote rol in die nieuwe strategie. De onderneming moet binnen enkele jaren opnieuw winstgevend zijn. YSL Beauté bezit enkele interessante parfums als Opium en Paris. De Kouroslijn voor mannen werd opnieuw gelanceerd in 2000. Gucci blijft een sterke naam. Enkele recente overnames hebben potentieel, alhoewel het herstel van Yves Saint Laurent niet als verzekerd beschouwd mag worden. Nadeel is dat Gucci niet meer onafhankelijk is, maar slechts een pion in de strijd tussen Pinault- Printemps-Redoute en LVMH. De processen met LVMH slorpen veel kostelijke managementtijd op en zijn dikwijls meer emotioneel dan zakelijk. Een ander minpunt is de onzekerheid over wat wat Gucci met de resterende 2 miljard dollar gaat doen. Over de betwiste kapitaalverhoging loopt opnieuw een proces voor de rechtbank van Amsterdam. LVMH zegt bereid te zijn een bod van Pinault tegen 100 dollar op 100 procent van de aandelen Gucci te aanvaarden. Pinault had dat voorstel vorig jaar al gelanceerd, maar dat werd afgeschoten door het management van Gucci. Dat wil zo veel mogelijk onafhankelijk blijven. ES