Advertentie
Advertentie

Gucci waarschuwt, LVMH hoopt

Gucci, de op twee na grootste luxegroep ter wereld, verlaagde zijn winstverwachtingen voor het boekjaar met 23 procent. De groep vreest dat de terugval van de verkoop zal doorzetten in de belangrijke kerstperiode. De groep verwacht een winst per aandeel van 2 euro voor het boekjaar dat afloopt op 31 januari 2003. Drie maanden geleden ging ze nog uit van 2,6 euro. Gucci verwacht dat de omzet in het tweede halfjaar met minder dan 10 procent zal toenemen. De operationele winst zou zelfs 3 tot 7 procent dalen. In het tweede kwartaal zag de groep de nettowinst 55 procent lager gaan. De koersval van Gucci beperkte zich de voorbije week tot 4 procent. Sinds begin dit jaar verloren de aandelen slechts 6 procent. De beperkte koersdaling dankt Gucci aan het vangnet van Pinault Printemps. In 2004 is Pinault Printemps, dat nu 53 procent van de aandelen van Gucci in handen heeft, verplicht de resterende Gucci-aandelen te kopen tegen 101,5 dollar. Slecht nieuws betekent de winstwaarschuwing van Gucci voor Pinault Printemps zelf. Afgelopen week verloren de aandelen 12 procent. Niet alleen verhoogt bij een lagere koers van Gucci de premie die Pinault Printemps neertelt voor de resterende aandelen van Gucci. Ook borrelt de vrees op dat Pinault Printemps de verplichte aankoop niet kan nakomen. LVMH publiceerde op dezelfde dag hoopgevend nieuws: de omzet is in de voorbije twee maanden met 8 procent toegenomen. De groep verwacht voor het volledige boekjaar een significante winststijging. LVMH sloot de voorbije maanden een aantal niet-rendabele winkels op luchthavens en toeristische plaatsen. De groep opende wel haar grootste Louis-Vuitton winkel in Japan. In Japan hielden de luxeverkopen de afgelopen maanden goed stand. Hermes publiceerde in het derde kwartaal dankzij de verkoop in Japan een omzetstijging van 3 procent. Het betere nieuws van LVMH is geen verrassing. De aanwezigheid van Gucci in de luxemodesector is in deze tijden eerder een nadeel. In tegenstelling tot Gucci heeft LVMH heel wat sterke merken. Deze doen het in een slechte conjunctuur traditioneel beter. Toch moeten ook de goede cijfers van LVMH gerelativeerd worden. De resultaten van oktober en november kennen een uiterst zwakke vergelijkingsbasis. In 2001 viel de omzet van luxegoederen in oktober en november fors terug ten gevolge van de aanslagen van 11 september.Ook de derdekwartaalresultaten van de andere luxegroepen zijn geen aanleiding voor euforie. De omzet van Bulgari viel 1 procent terug. De verkoop van juwelen ging 7 procent lager, maar werd wel gecompenseerd door een omzetstijging van 11 procent in de uurwerkendivisie. Richemont, de op een na belangrijkste luxegroep ter wereld, boekte een omzetgroei van 1 procent en zag de operationele winst 27 procent afnemen. Zowel Richemont als Gucci tonen zich sceptisch over de vooruitzichten van de luxesector in 2003. Dit scepticisme wordt gevolgd door het analistenkorps, dat slechts een beperkt herstel voorspelt voor volgend jaar. Met een analistenscore (zie cijferpaginas) van 1,66 is LVMH het favoriete aandeel in de sector. Door haar diversificatie en marktleiderschap is de groep binnen haar sector een defensieve speler. PVM