Advertentie
Advertentie

Hamburgerketen Quick maakt opnieuw winst

BRUSSEL (tijd) - Opnieuw lachende gezichten bij de hamburgerketen Quick. Na de dollekoeienziekte en de problemen met de uitbaters van de Quick-restaurants, die het resultaat in 1997 voor 287 miljoen frank rood kleurden, kon Quick gisteren met 121 miljoen frank winst uitpakken. Ook de vergelijkbare omzet, dat is de omzet van restaurants die langer dan één jaar open zijn, laat voor het eerst sinds 1995 een stijging optekenen. Quick opnieuw op het juiste spoor? Volgens Thomas Meisser, gedelegeerd bestuurder van QUick, wel, hoewel de stagnerende bedrijfswinst en de daling van de cashflow bedenkelijk blijven. Bij de hamburgerketen Quick, een dochter van de supermarktketen GIB, gingen er vorig jaar voor 24,947 miljard frank (618 miljoen euro) hamburgers over de toonbank. Dat is 6,4 procent meer dan het jaar voordien. Die stijging komt voor een deel op rekening van nieuwe Quicks. In 1998 kwamen er in Frankrijk en België 22 Quicks bij. De rest van de omzetstijging komt van restaurants die al langer dan een jaar meedraaien. 'Onze vergelijkbare omzet, dat is de omzet van restaurants die langer dan 12 maanden open zijn, steeg met 2,3 procent. Daar zijn wij zeer blij mee. De voorbije jaren ging de vergelijkbare omzet er telkens op achteruit. In 1997 bijvoorbeeld zagen de restaurants die al langer dan een jaar open zijn hun omzet teruglopen met 2,1 procent, in 1996 zelfs met 5,8 procent. Die negatieve tendens konden wij nu ombuigen. De reden? Onze nieuwe producten en onze promotiecampagnes zijn zeer goed onthaald. En ook de conjunctuur zat mee. Vooral in de tweede helft van het jaar zat de consumptie in de lift', aldus Meisser.