Handen af van mijn ontwerp

(tijd) - Kipling en Hedgren mogen dan elkaars succes minimaliseren - 'Xavier Kegels had bij mij meer kunnen verdienen dan de omzet die hij nu met Hedgren behaalt', en, 'Kipling draait voor 80 procent op de tassen die ik nog heb getekend. Van de nieuwe collecties is er geen een die goed verkoopt' - concurrenten vinden hun collecties toch succesvol genoeg om te copiëren. Hoe groter het succes van een collectie, hoe meer snoodaards ze inspireert.'Ons grootste probleem van Kipling is de namaak, van exacte copies tot belachelijke namaak', zegt Tony Gram, gedelegeerd bestuurder van Kipling. Een eerste copie mag dan misschien je bedrijfsego strelen, op termijn is het een heuse pest die niet uit te roeien is. 'De wetgever is zeker in België niet erg behulpzaam. Ten eerste werken de rechtbanken enorm traag. De uitspraak laat altijd twee à drie jaar op zich wachten. Wie al die tijd niet zomaar wil toekijken, moet via voorlopige maatregelen werken. Dat is de enige manier om bijvoorbeeld een collectie uit de markt te halen. Maar die werkwijze houdt wel een enorm risico in. Oordeelt de rechter achteraf dat je ten onrechte hebt gehandeld, dan moet je de aangerichte schade vergoeden. En dan spreek je van gigantische schadevergoedingen. Is de gelijkenis echter te flagrant, dan nemen wij het risico', aldus Paul van de Velde, commmercieel verantwoordelijke van Kipling.