Haute societe

Le Divorce Van James IvoryNaar de roman van Diane JohnsonMet Kate Hudson, Naomi Watts, Romain Duris, Melvil Poupaud, Glenn Close, Thierry Lhermitte, Sam Waterston, Stockard Channing, Matthew Modine (tijd) - Dat er een wijde culturele kloof gaapt tussen Europa en de Verenigde Staten hebben we het voorbije jaar nog maar eens uitgebreid mogen constateren. En in de ogen van Amerika staat Frankrijk zo'n beetje symbool voor dat verschil. Als meneer Rumsfeld het met een verbeten trek om de lippen over 'Old Europe' heeft, dan verwijst hij in de eerste plaats naar la douce France, en dan vooral naar de elitaire kringen van dat land. Daar speelt ook 'Le Divorce' zich af, de verfilming van Diane Johnsons succesroman over een jonge Amerikaanse vrouw die naar Frankrijk reist om haar zwangere zus te bezoeken en in een wespennet van relaties, seks en poen terecht komt. Ze begint een affaire met een getrouwde politicus, ze leert de kneepjes van de fijnere smaak, ze ruziet mee over de echtheid en bestemming van een schilderij van Georges de la Tour en ze bloeit helemaal open. Intussen botsen zij en haar familieleden tegen de Frans-Amerikaanse cultuurverschillen. Hoe Fransen openlijk over seks en overspel praten, maar geniepiger worden als het over geld gaat (exact het tegenovergestelde van Amerikanen). Hoe je bij Fransen zoveel tussen de regels moet lezen, terwijl Amerikanen botweg zeggen waar het op staat. Of hoe de Fransen alles graag ingewikkeld maken terwijl Amerikanen recht door zee gaan. Stuk voor stuk cliches, en daar zit hem het probleem. Vooral tijdens de eerste helft van de film gniffel je gretig mee met de wederwaardigheden van die onhandige en onwetende Amerikanen, maar omdat het zich afspeelt in kringen waar je hoegenaamd geen voeling mee hebt (snobistische kringen waar dineetjes van 1.000 euro en fooien van 100 euro banaal zijn) verlies je vervolgens onvermijdelijk de interesse. Blijkbaar had James Ivory, die trouwens een carriere heeft gebouwd met verhalen over botsende culturen, dat ook gezien, want hij laat 'Le Divorce' uitlopen op een moordzaak. Alleen pakt hij het zo futloos en ongeinspireerd aan dat het eerder een farce wordt dan een thriller. Waarschijnlijk is 'Le Divorce' geestiger op papier, maar van iemand als Ivory, die al bewezen heeft dat hij in staat is om de subtielste finesses op het scherm te brengen, zou je veel meer mogen verwachten dan dit halfslachtige ding. RN