Advertentie
Advertentie

Havas moeteigen naam terugkopen

(tijd) - Het Franse reclamebureau Havas Advertising moet aan de Frans-Amerikaanse mediagroep Vivendi Universal 4,5 miljoen euro betalen om zijn eigen oorspronkelijke merknaam Havas opnieuw te mogen gebruiken. Vivendi Universal was tot in juni van dit jaar de hoofdaandeelhouder van Havas Advertising, maar deed toen zijn belang voor 450 miljoen euro van de hand. Volgens Vivendi-topman Jean-Marie Messier droeg de merknaam Havas onvoldoende bij aan de internationale uitstraling van Vivendi Universal.Van een ding bleef Vivendi Universal wel nog de wettelijke eigenaar: van de merknaam Havas. Het vijfde grootste reclamebureau moest zichzelf dus noodgedwongen Havas Advertising noemen.Die tijd is binnenkort voorbij, want Havas betaalt Vivendi Universal 4,5 miljoen euro om zijn eigen oude naam weer te mogen aannemen. Havas is genoteerd op Nasdaq en op de Parijse beurs, en heeft 250 agentschappen in 75 landen. Volgens The Wall Street Journal heeft de raad van bestuur deze week al beslist om de oorspronkelijke naam zo snel mogelijk weer in gebruik te nemen en het achtervoegsel Advertising te laten vallen.Binnenkort heet Havas Advertising dus opnieuw gewoon Havas. Havas is een van de oudste merken in de Franse media. Het werkt onder andere voor de Franse autogroep PSA Peugeot Citroën en voor de vliegtuigbouwer Airbus. Havas werd genoemd naar Charles Havas, die het bureau in 1835 oprichtte. Het was toen het eerste persagentschap ter wereld. JLi