Heimwee naar Abba

We schrijven Melbourne, Australië, 1988. Een zekere Rod Leissle heeft een idee dat hij verder wil uitwerken: hij wil het publiek een onvergetelijke avond bezorgen en beslist een groep op te richten die de meeslepende nummers van het legendarische Abba covert. Niet zomaar, het moet allemaal griezelig perfect klinken en er ook zo uitzien. Leislle roept de hulp in van collega en muzikant John Tyrrell en samen gaan ze op zoek naar de vier parels die ze nodig hebben. De groepsnaam wordt Björn Again, en na enkele maanden intensief repeteren en het uitpluizen van het toch wel omvangrijke Abba-oeuvre geeft de groep op 6 mei 1989 een eerste concert in de Tote, een pub in Melbourne.Het muziekklimaat was in die jaren niet bepaald Abba-gezind, maar het concert werd toch een succes, en in geen tijd ging heel het continent door de knieën. De concerten volgden elkaar in sneltempo op, vandaag de dag kan de band terugblikken op zon 2.200 concerten in 48 landen. Björn, Benny, Agnetha en Frida hadden plots een wereldwijd aanvaarde evenknie die veel verder ging dan de meeste tribute bands. Op het podium wordt Björn Again begeleid door Ola Drumkitt op - juist - drums en Rutger Sonofagunn op bas. Tijdens het Pride Festival in Londen in 1996 speelde de groep voor meer dan 300.000 toeschouwers terwijl er ooit voor een concert in het Australische Bundaberg amper zes man kwam opdagen. In 1990 besliste de groep een wereldtournee op te zetten. Het eerste concert vond plaats in het hol van de leeuw, Zweden, maar kon rekenen op de steun en waardering van de echte Björn.Björn Again: vr 9 november, Ancienne Belgique, Brussel, 20u00 (02/548.24.24 of www.abconcerts.be)Afrikaanse protestzangerIsmaël Lo werd in 1956 geboren aan de oevers van de Niger. Vanaf 1984 beschikte hij over een eigen band met illustere personages zoals gitarist Vieux Faye, percussionist Thio Mbaye of saxofonist Sele Thiam. In tegenstelling tot de Afrikaanse ritmes die de Nigeriaanse wereldmuziek overheersen, heeft Lo er steeds voor gekozen meer westers gerichte r&b in zijn composities onder te brengen. In 1991 bracht hij zijn titelloze debuut uit en met zijn zogenaamde Sahel-folk wordt hij vaak omschreven als de Afrikaanse Dylan. Pas op opvolger Iso uit 1994 slaagde hij erin invloeden van de Sahel-muziek en de Mandinga-cultuur op een boeiende manier een fusie te laten aangaan met zijn westerse interesses. Buiten een uitstekend muzikant is Ismaël Lo ook een man met een sterke visie. Op zijn laatste cd Dabah (Universal) bevestigt hij zijn reputatie als Afrikaanse protestzanger en hekelt hij racisme, egoïsme, laksheid, kortzichtigheid en platvloers materialisme. Dit alles zit gebed in vloeiende zanglijnen, zonovergoten Sahel-soul en een nog slomere Mbalax dan bij Youssou NDour.Ismaël Lo: do 8 november, Koninklijk Circus, Brussel, 20u30 in het kader van Audi Jazz. (02/218.20.15 of www.audijazz.be)98 procent funkPapas Got A Brand New Bag of Cold Sweat, het zijn twee overbekende funk- en soulklassiekers op naam van James Brown. Maar de man achter de songs is wel degelijk saxofonist Maceo Parker. Maceo, I want you to blow klonk het steevast wanneer de Godfather of Soul met zijn gevolg op een podium verscheen, en Maceo deed gewoon wat hem gevraagd werd. Als lid van de legendarische JBs, met onder meer Pee Wee Ellis en Fred Wesley, werd Parker door zijn broodheer als eerste luitenant aangesteld, maar hij ging uiteindelijk aan zijn eigen carrière werken, ook al omdat Brown niet meteen een toffe baas was. Maceo is zonder twijfel de meest actieve en bevlogen soul- en funksaxofonist van de jongste dertig jaar. De man blijft onvermoeibaar grooven en funken en ook al moet je van hem geen verrassingen verwachten, er zit nog geen sleet op zijn muziekformule, de gekende 2 procent jazz en 98 procent funk. Ook aan de zijde van George Clinton (Parliament/Funkadelic) groeide Parker het voorbije decennium uit tot het boegbeeld van de hot soul. Verder werkte hij ook nog samen met Prince, Delasoul en Ani diFranco. Toch nog even waarschuwen: een concert van Maceo Parker duurt makkelijk meer dan drie uur. Maceo Parker: za 10 november, Ancienne Belgique, Brussel, 20u00 in het kader van het Audi Jazz Festival (02/548.24.24 of www.abconcerts.be). Na het concert is er een Late Night Show met Greetings From Mercury om 22u00 in de Club. De grootstedelijk jazz met elementen van funk, rap, rock en groove wordt door bezieler en saxofonist Jeroen van Herzeele op een overtuigende en frisse manier gebracht.Onderhoudsmuziek anno 2001Come Prima staat voor een programma uit de jaren 50, de tijd van de schlagers. In die tijd was onderhoudsmuziek nog niet de griezelige machine die ze nu geworden is. De menselijke input werd naar waarde geschat en er was nog geen sprake van bandwerk om zo snel mogelijke de breedst mogelijke smaak te bedienen. De songs getuigden van een grotere variatie en eigenheid. Groten als Edith Piaf, Carlos Cardel of Louis Armstrong bijvoorbeeld zorgden voor een verbondenheid tussen entertainment en muzikaliteit. Wie met deze vaststelling de dag van vandaag aan de toog van zijn stamcafé een relaas over vroeger was het beter wil afsteken, wordt onmiddellijk uitgelachen. En toch willen Koen de Cauter en Les Ptits Belges dit met Come Prima proberen. Met vanzelfsprekende accenten op Italië (de lyriek, zangerigheid), Frankrijk (met George Brassens natuurlijk en de musette) en vandaar zelfs een stap naar Louisiana met Sydney Bechet en Armstrong. De leuze van Les Ptits Belges luidt dan ook: Het is niet wat men speelt, het is hoe men het speelt en als het sterk genoeg is, wordt het hoe weer een wat. Stof tot nadenken dus.Koen de Cauter (zang/gitaar) en Les Ptits Belges met Come Prima: vr 9/11 - CC Het Bolwerk, Vilvoorde, 20u30 (02/555.46.94) / za 17/11 - De Dijk, Brugge, 20u30 (050/44.30.60) / vr 30/11 - CC De Plomblom, Ninove, 20u30 (054/34.10.01) / zo 9/12 - CC t Gasthuis, Aarschot, 20u00 (016/56.48.24) / do 20/12 - De Warande, Turnhout, 20u15 (014/41.69.91) + concerten in 2002 cfr. www.garifuna.beGelieve niet te recyclerenOnlangs benadrukte Garbage nog op een persconferentie dat de nieuwe cd Beautiful Garbage (Pias) erg direct en ontspannen zou moeten klinken. De nieuwe cd experimenteert met hiphop en allerlei scratches, maar tegelijkhoor je hier en daar zelfs flarden muziek die best op Broadway of door wijlen Frank Sinatra zouden worden vertolkt. Er is ook sneller gewerkt, waardoor de songs op de cd niet ten onder gaan aan in zee van geluiden en allerlei vergezochte experimenten. Tijdens de tournee voor Version 2.0 kwam de groep tot de vaststelling dat ze de dingen op een veel simpelere manier kon overbrengen zonder aan impact te verliezen. Je hoeft niet langer alle samples en loops ook op een podium te brengen waardoor je veel meer vrijheid creëert, aldus Butch Vig. Benieuwd wat het wordt op 9 november in Schaarbeek.Garbage: vr 9 november, Hallen Van Schaarbeek, Brussel, 20u00 (0900/260.60 of www.goformusic.be)KortUw portie onschadelijk rockplezier krijgt u op maandag 12 november in Vorst Nationaal om 20 uur aan de zijde van Bryan Adams. Verwacht u aan een greatest hits en een propere show. Franse rap of hiphop is niet langer een stiefkindje van de Amerikaanse scene, getuige MC Solaar die met zijn cd Cinquième As goud behaalde in België. Op zondag 11 november staat hij om 20 uur in Vorst. Onverstaanbare maar aanstekelijke pop of folk staan op het menu van het Friese succesduo Twarres op zondag 11 november in de AB en op vrijdag 16 november in Hof Ter Lo te Antwerpen, telkens om 20 uur. Alle inlichtingen: 0900/260.60Samenstelling: Dirk FRYNS