Advertentie
Advertentie

Herstructurering DFS veegt helft van nettowinst LVMH weg

(tijd) - Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), de grootste producent van luxegoederen en dranken, zag het voorbije jaar zijn nettowinst slinken tot 267 miljoen euro (1,754 miljard Franse frank). Dat is de helft minder dan de 3,683 miljard Franse frank het jaar voordien. De reorganisatie bij de taksvrije winkelketen DFS en in de drankendivisie slokte 1 miljard Franse frank van de nettowinst op. Het bedrijfsresultaat liep als gevolg van de Aziatische crisis met 7 procent terug tot 1,184 miljard euro (7,764 miljard Franse frank). Voor dit jaar mikt LVMH op een stijging van het bedrijfsresultaat met ten minste 15 procent. In 2001 moet LVMH een bedrijfsresultaat van meer dan 2 miljard euro boeken. De Aziatische crisis heeft sporen nagelaten in de resultaten van LVMH. Maar volgens LVMH-topman Bernard Arnault is het ergste achter de rug. 'De Aziatische crisis liet zich vooral voelen in de eerste drie kwartalen van 1998. Maar in december tekenden alle onderdelen van de groep recordomzetten op. Die positieve trend zet zich ook dit jaar door. De eerste twee maanden van 1999 steeg de omzet van LVMH met 9,5 procent. De luxetassenfabrikant Louis Vuitton boekte zelfs een omzetstijging van 20 procent. Wij zijn dan ook optimistisch over de toekomst', aldus Arnault op de persconferentie voor het bekendmaken van de resultaten.