Het belang van een goed huwelijk

Het VS-Congres besprak woensdag een nieuwe Transportation Aviation Security Bill, waarin wordt voorgesteld de luchthavenbeveiliging te federaliseren. In Europa was de passagierscontrole altijd al een taak van de overheid omdat dit veelal gekoppeld is aan de grenscontrole. Omdat de beveiliging op de Europese luchthavens voordien al op een veel hoger niveau lag dan in de VS, zal de impact van eventuele verscherpingen van de beveiliging dan ook niet de grootste zorg zijn van de Europese luchthavenuitbaters.Dalende passagiersaantallen en financiële moeilijkheden bij de luchtvaartmaatschappijen drukken zwaarder op de aandelenkoersen van de beursgenoteerde luchthavens. Zo betaalt Unique Zurich Airport een zware prijs voor het faillissement van Swissair. De onzekerheid over het toekomstscenario van Zurich Airports belangrijkste klant deed het aandeel in drie maanden meer dan 50 procent van zijn waarde verliezen. Vijf weken na 11 september zien we dan ook dat de waardering van de luchthavens rechtstreeks gerelateerd is aan de financiële kracht van de nationale luchtvaartmaatschappij. British Airways, Lufthansa en Air France zijn de drie maatschappijen met de beste overlevingskansen. Wie de prestaties bekijkt van de aandelen van de respectieve luchthavens (de luchthavens van Parijs zijn niet beursgenoteerd), ziet dan ook dat in de afgelopen maand het Engelse BAA, de uitbater van onder meer Heathrow, en Fraport (Frankfurt) zich respectievelijk met 9,2 en 5,2 procent hebben hersteld, in tegenstelling tot kleine spelers als Flughafen Wien, Kobenhavn Airport en Unique Zurich Airport, die nog verder wegzakten.In september daalde het aantal passagiers dat via Frankfurt vloog met 7,4 procent, in Londen rapporteerde BAA een daling van 6 procent. Dat is relatief gunstig vergeleken met de daling van het aantal passagiers dat British Airways in die maand liet zien: 32 procent na 11 september. De blootstelling van een luchthaven aan een daling van het aantal passagiers is afhankelijk van het relatieve belang van de passagiersgerelateerde inkomsten. Voor het vorige boekjaar was 81 procent van BAAs inkomsten passagiersgerelateerd, uitgesplitst naar 31 procent uit start- en landingsgelden, en 50 procent uit de retailactiviteiten. Merrill Lynch toont aan dat een daling van het aantal passagiers met 1 procent leidt tot een daling met 2 procent van de operationele winst. Ter vergelijking: voor vliegmaatschappij BA leidt 1 procent minder passagiers tot een 22 procent lagere operationele winst. Fraport is door zijn slechtere faciliteiten minder afhankelijk van zijn retailinkomsten en het hogere percentage Europese en binnenlandse vluchten op Frankfurt leidt ook tot een minder sterke passagiersdaling, waardoor de directe impact op de marges ook geringer zal zijn. Anderzijds heeft Fraport dit jaar te kampen met sneller stijgende personeelslasten en lijdt het aanzienlijke verliezen op zijn aandelenbeleggingen. 20 procent van de opbrengst uit de recente beursintroductie werd in een aandelenfonds belegd. Gezien de recente dalingen op de beurzen houdt ING Barings rekening met een boekverlies van 10 miljoen euro voor dit jaar.Voor beleggers is het goed te weten dat de beurskoers van de luchthavens vooruitloopt op de passagiersgroei. Als het aantal passagiersbewegingen zijn diepte- of hoogtepunt heeft bereikt, is dat al enige maanden voordien in de koers weerspiegeld. Timing is ook hier allesbepalend. PB